23948sdkhjf

Flere nye broer på vej ved Roskilde Fjord

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der er sat gang i flere mindre brobyggerier som en del af den kommende Fjordforbindelse til to mia. kroner

En 1,4 km lang højbro over Roskilde Fjord er omdrejningspunktet for den kommende Fjordforbindelse til 2 mia. kroner, men højbroen, som den europæiske totalentreprenør Rbai selv opfører, udgør langt fra hele projektet.

I alt skal der anlægges 10 km motortrafikvej mellem Frederikssund og Hornsherred i det nordlige Sjælland inklusiv en række mindre bygværker. Arbejdet med to broer ved Ny Landerslevvej og en bro ved Marbækvej, som Aarhus-entreprenøren Jorton A/S står for, gik i gang før påske. De tre broer er efter planen færdige til efteråret 2018, mens den samlede Fjordforbindelse skal være klar omkring årsskiftet 2019/20. Det oplyser Vejdirektoratet.



Fjordforbindelsen
  • Kronprinsesse Marys Bro, som den kommende højbro over Roskilde Fjord er blevet døbt, skal aflaste den nuværende Kronprins Frederiks Bro fra 1935
  • Broen er en del af Fjordforbindelsen Frederikssund, der skal forbinde Frederikssund og Hornsherred med en ny motortrafikvej på 9,5 km syd om Frederikssund
  • Totalentreprenør er et europæisk konsortium bestående af italienske Rizzani de Eccher, belgiske Besix og Acciona Infraestructuras fra Spanien
  • Projektet har en anlægsramme på to mia. danske kroner
  • Omkring årsskiftet 2019/20 skal projektet åbne for trafik

Tung last i havn
Den første del af arbejdet består af at nedramme spunsvægge af stål, hvorefter man støber et betondæk ovenpå. Broerne ved Ny Landerslevvej er dels en bro, der skal føre Ny Landerslevvej under den kommende motortrafikvej og dels en faunapassage, der skal føre Madmose Å under selvsamme motortrafikvej.

Rbai-konsortiet har ansat den danske anlægsentreprenør MJ Eriksson A/S som underentreprenør, mens Jorton er ansat af MJ Eriksson til blandt andet at stå for de omtalte broer.

Konsortiet, der altså selv står for selve højbroen, modtog i begyndelsen af marts de første broelementer i beton med en vægt på cirka 100 ton stykket.

Tager et år
I efteråret 2016 skrev konsortiet under på kontrakten med Vejdirektoratet, og siden har entreprenørholdet været i gang med blandt andet at støbe de 16 bropiller i vandet, som brodækket skal hvile på. Monteringen af det første betonelement, hvilket sker med hjælp fra en montagekran på 155 meter, til brodækket begyndte kort før påske.

Læs også: Stort brobyggeri runder milepæl

På hver side af de 16 bropiller skal der monteres to brodæk-elementer, som hver vejer omrking 110 ton. De brodæk-elementer, der skal placeres mellem bropillerne er lidt lettere og vejer lige under 100 ton.

Det forventes, at montering af brodæk-elementerne strækker sig over det næste års tid. Montering starter i østsiden af fjorden, og det sidste element tilsluttes på vestsiden ved Tørslev Hage.

Munk

Entreprenører
Fjordforbindelsen er opdelt i en totalentreprise og to mindre hovedentrepriser
Barslund A/S afsluttede den ene hovedentreprise i efteråret 2016, som bestod af cirka én km motortrafikvej og adgangsvej på den østlige side af fjorden
Totalentreprisen, som indeholder over otte km motortrafikvej inklusiv højbro, gik til et europæisk joint venture (RBAI JV). Desuden er Sweco med som rådgiver, og MJ Eriksson er underentreprenør
Vinderen af den anden hovedentreprise på tilslutningsanlæg til Frederikssundsvej var endnu ikke offentliggjort ved redaktions deadline
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Oversigt: Femern vælger lokale entreprenører

En stor del af de forberedende anlægsaktiviteter er gået til lokale anlægsfirmaer

Entreprenør har styr på medarbejdernes kompetencer

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Lokale entreprenører er stolte over Femern-deltagelse

Det er først og fremmest symbolværdien i at være med et stort anlægsprojekt, der bliver fremhævet af anlægsfirmaerne MSE Entreprise og Holbøll

Plus

Copenhagen Metro Team ser fortsat rødt

2018 er tredje år i træk med røde tal i regnskabet for Cityringens hovedentreprenør, CMT

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Boligselskab renoverer kloakkerne inden boligrenovering

Plus

Entreprenører kæmper om startudbud på ny psykiatri

Konkurrencen om den første udbudte entreprise på Ny Psykiatri Bispebjerg står mellem fem aktører

Ates-anlæg og teknikbygning indviet på Nyt Hospital Bispebjerg

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Malmos har høje ambitioner

Virksomheden arbejder med en strategi om at blive den bedst indtjenende landskabsentreprenør og har høje forventninger til 2020, 2021 og 2022

Plus

Anlægsgartner forbedrer sin indtjening

Malmos har været igennem et udfordrende første halvår i 2018 og et "historisk" andet halvår. Året byder samlet på virksomhedens næstbedste årsresultat nogensinde

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Entreprenører får mere ansvar i ny strategi

Over 300 leverandører arbejdede for Bygningsstyrelsen i 2018

Plus

Indtjening dykker hos Munck-selskaber

Både Munck Asfalt, Munck Havne & Anlæg og Munck Civil Engineering tjener færre penge i 2017/18 end året før

Plus

Bygningsstyrelsen indfører rammeaftaler for entreprenører

Tiltaget er en del af en kommende udbudsstrategi, der bliver lanceret i løbet af foråret

1

Kæmpe batteri installeres på Bornholm

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Aarsleff-selskaber lægger røde tal bag sig

Wicotec Kirkebjerg A/S og Hansson & Knudsen A/S giver ikke længere underskud, men indtjeningen er dog fortsat ikke tilfredsstillende

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Analytiker: Opsvinget har toppet

Plus

Ny letbaneformand kommer fra Mærsk

57-årige Jakob Thomasen er ny bestyrelsesformand for Hovedstadens Letbane og har i høj grad fokus på sikkerhed og arbejdsmiljø

Plus

Aarsleff vinder milliardprojekt i Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavn i Kastrup har vægtet bygbarhed og design højt i valget af samarbejdspartner

Plus

Investeringsplan til 20 mia. kr. foldes ud

Udvidelsen af terminalerne til fire mia. kr. er en del af en større investeringsplan

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Spildevand afslører antibiotikaresistens i hele verden

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Frivillig ordning skal forhindre lange betalingsfrister

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Aarsleff peger på flere fordele

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

KE Fibertec vinder UdviklingVejens Erhvervspris 2019

Total kranløsning leveret og monteret 14 dage efter ordre.

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Kombiner energimåling og styring i et system!

Ny EP avis ude nu

BS false Z

Saint-Gobain bidrager til Swecos DGNB guld-certificering

Nedtælling til udsolgt Building Green Aarhus

Kabeltransport kræver helt specielle forhold

Overstrømsbeskyttelse i distributionsnettet - efter de nye regler

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Frysehus hos Havi i Ishøj

Brug specialisterne – de er til for dig

Häfele bygger nyt logistikcenter

Sølvpakken - Messeudstyr

Mød Panelbyg til Building Green Aarhus 2019 på stand 38.

En sauna skal bygges med den helt rigtige slags træ

Controlflex Kobling

BIM Equity går WebiAmok

Gudrunsvej - Aarhus

Et nyt parcelhus i Sundolitt indpakning - Etape 2 

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

20 fods containere på lager i flere farver

Første spadestik i solskin hos Dacapo Stainless A/S

Give Steel hejser gitterspær på historisk arena i Oslo

Send til en kollega

0.266