Prækvalifikation
|
Der er entreprenører fra tre verdensdele i det felt, som selskabet Kalaallit Airports A/S, der er ejet af det grønlandske selvstyre, har valgt til at afgive tilbud på en række nye lufthavne, der er vurderet til 3,6 mia. kroner.
Tre danske entreprenører er oppe mod den statsejede kinesiske gigant China Communications Construction Company, der også ønskede at afgive tilbud på den nye Storstrømsbro, men blev fravalgt af Vejdirektoratet, og et canadisk joint venture med virksomhederne Pennecon og Dexter, der ikke umiddelbart virker til at have udført projekter på europæisk territorium før ud fra deres referenceliste på firma-hjemmesiderne.
Den sidste af de seks prækvalificerede aktører er hollandske BAM, der har flere aktiviteter på dansk jord, blandt andet som en del af Femern-konsortiet.
Anlægsstart til efteråret
De seks entreprenørgrupper er blevet prækvalificeret til at afgive tilbud på anlægsarbejder og byggemodning for de nye lufthavne i Ilulissat, Nuuk og Qaqortoq. Arbejderne vil primært omfatte anlæg af landingsbaner, rulleveje og forpladser med tilhørende tekniske installationer inden for lufthavnenes hegn.
Udenfor vil arbejderne omfatte adgangsvejene ved lufthavnsområdet, parkeringspladser, omlægning af forsyningsledninger og klargøring af arealer til lufthavnsbygningerne, men ikke udførelse af bygningerne, som først udbydes senere.
Anlægsarbejderne i Ilulissat og Nuuk forventes udbudt samtidig i forsommeren 2018 med anlægsopstart i Nuuk i september/oktober 2018 og i Ilulissat i april 2019. Anlægsarbejderne i Qaqortoq forventes udbudt i 2019 med anlægsopstart i foråret 2020.
Bygherreselskabet skriver dog på hjemmesiden, at det ikke kan udelukkes, at anlægget bliver en smule forsinket som følge af det forestående valg til Grønlands parlament i april. Alle tre lufthavne planlægges at blive ibrugtaget i efteråret 2022.
Finansieres med midler udefra
I den finansieringsmodel af lufthavnene, der er fremlagt, skal Grønlands selvstyre bidrage med cirka halvdelen er det samlede budget på 3,6 mia. kroner, mens den anden del skal komme fra det internationale lånemarked.
Til denne opgave har Kalaallit Airports A/S hentet Danske Bank ind som rådgiver for at hjælpe med at finde finansiering.
Projektet er tidligere blevet kritiseret for at være en dårlig økonomisk forretning, der kan belaste Grønlands økonomi.
"Projektet med etablering af nye lufthavne i Ilulissat, Nuuk og Qaqortoq er ikke privatøkonomisk rentabelt, og projekterne kan derfor ikke dække renter og afdrag ved låntagning til etablering af de pågældende lufthavne. Projekterne kan derfor kun gennemføres med et kapitalindskud fra Selvstyret, men det øger risikoen for selvstyrets finanser", skrev Økonomisk Råd sidste år i en redegørelse om Grønlands økonomi.
Rådet har professor i nationaløkonomi på Aarhus Universitet og tidligere overvismand, Torben M. Andersen, i spidsen.