23948sdkhjf

Italiensk entreprenørvirksomhed udgår af Storstrømskonsortium

Condotte, der er under rekonstruktion i hjemlandet for at undgå konkurs, må forlade konsortiet på Storstrømsbroen

Den nye Storstrømsbro

Storstrømsbroen forbinder Sjælland med Falster via Masnedø og indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen

Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti. Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023

Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende

Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kroner (2017-priser)

Et italiensk konsortium er udpeget til totalentreprisekontrakten til cirka 2,1 mia. kroner

Danske EKJ Rådgivende Ingeniører er underrådgiver for konsortiet

Kontrakten på Storstrømsbroen til 2,1 mia. kroner mellem det vindende konsortium og Vejdirektoratet bliver underskrevet inden længe, men det bliver med et konsortium i en slankere udgave.

Entreprenørvirksomheden Condotte, der undergår en rekonstruktionsproces i hjemlandet for at undgå konkurs, har således ikke fået en nødvendig godkendelse af en italiensk domstol inden for den tidsfrist, der var sat af forligskredsen bag Storstrømsprojektet (V, LA, K, DF, S, RV og SF), og må derfor træde ud af konsortiet.

De to tilbageværende italienske virksomheder i konsortiet, Itinera og Grandi Lavori Fincosit (GLF), forventes at underskrive kontrakten snart, men der er ikke fastsat en konkret dato.

Kontrakt forsinket
Samtidig er det besluttet at øge den bankgaranti, som konsortiet skal stille fra 15 procent til 23 procent af kontraktsummen. Det vindende konsortium stiller nu med en samlet garanti på 480 mio. kroner. Det vindende tilbud lød på cirka 2,1 mia. kroner.

- Det er positivt, at Itinera og Grandi Lavori Fincosit stiller med en stor økonomisk garanti, og at de kan løse opgaven med at bygge den nye Storstrømsbro. Nu kan vi komme videre i processen, så byggeriet af broen ikke bliver forsinket, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.

Kontrakten skulle være underskrevet den 19. december, men er blevet udskudt flere gange. Først blev en række af partierne i forligskredsen bekymrede, da det kom frem, at to af konsortiepartnerne (Condotte og GLF) var indblandet i korruptionssager i hjemlandet. Det førte til, at Kammeradvokaten blev involveret for at lave en ekstra granskning af konsortiet.

Kritiske øjne
Konklusionen fra Kammeradvokaten blev offentliggjort den 10. januar:

Alle regler var fulgt under udbuddet, og der var ikke belæg for at ophæve kontrakten på grund af de verserende sager, blandt andet fordi ingen af selskaberne har modtaget dom i korruptionssagerne. Forhold som begge selskaber i øvrigt nægter sig skyldige i.

Til gengæld kom det i Kammeradvokatens gennemgang frem, at Condotte er under rekonstruktion i hjemlandet for at undgå konkurs, og anbefalingen lød, at der blev taget højde for det, når der skulle skrives kontrakt med konsortiet.

Italienerne afleverede derfor for nylig en redegørelse til Vejdirektoratet for, hvordan konsortiet agtede at gennemføre anlægsprojektet i det tilfælde, at Condotte ikke kunne deltage på 100 procent på grund af den økonomiske situation.

Mangler godkendelse
Vejdirektoratet videreformidlede denne redegørelse til forligskredsen tirsdag aften i denne uge.

Forligskredsen har på den baggrund givet sin opbakning til, at Vejdirektoratet kan underskrive kontrakten med det italienske konsortium. Dog skulle det inden klokken 12.00 onsdag afklares, om Condotte skulle være med i konsortiet eller ej. Men på grund af rekonstruktionsprocessen skulle det være en italiensk domstol, der reelt administrerer Condottes finanser.

Og det lykkedes altså ikke at få tilsagn fra domstolen inden tidsfristen, og Storstrømskonsortiet er derfor mindsket med en tredjedel.

Tidligere på ugen mistede Condotte to milliardkontrakter på det norske baneprojekt Follobanen, da bygherren frygtede for fremdriften på kontrakterne, efter selskabet ikke havde betalt en række underleverandører.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.133