23948sdkhjf

Italiensk entreprenørvirksomhed udgår af Storstrømskonsortium

Condotte, der er under rekonstruktion i hjemlandet for at undgå konkurs, må forlade konsortiet på Storstrømsbroen

Den nye Storstrømsbro

Storstrømsbroen forbinder Sjælland med Falster via Masnedø og indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen

Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti. Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023

Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende

Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kroner (2017-priser)

Et italiensk konsortium er udpeget til totalentreprisekontrakten til cirka 2,1 mia. kroner

Danske EKJ Rådgivende Ingeniører er underrådgiver for konsortiet

Kontrakten på Storstrømsbroen til 2,1 mia. kroner mellem det vindende konsortium og Vejdirektoratet bliver underskrevet inden længe, men det bliver med et konsortium i en slankere udgave.

Entreprenørvirksomheden Condotte, der undergår en rekonstruktionsproces i hjemlandet for at undgå konkurs, har således ikke fået en nødvendig godkendelse af en italiensk domstol inden for den tidsfrist, der var sat af forligskredsen bag Storstrømsprojektet (V, LA, K, DF, S, RV og SF), og må derfor træde ud af konsortiet.



De to tilbageværende italienske virksomheder i konsortiet, Itinera og Grandi Lavori Fincosit (GLF), forventes at underskrive kontrakten snart, men der er ikke fastsat en konkret dato.

Kontrakt forsinket
Samtidig er det besluttet at øge den bankgaranti, som konsortiet skal stille fra 15 procent til 23 procent af kontraktsummen. Det vindende konsortium stiller nu med en samlet garanti på 480 mio. kroner. Det vindende tilbud lød på cirka 2,1 mia. kroner.

- Det er positivt, at Itinera og Grandi Lavori Fincosit stiller med en stor økonomisk garanti, og at de kan løse opgaven med at bygge den nye Storstrømsbro. Nu kan vi komme videre i processen, så byggeriet af broen ikke bliver forsinket, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.

Kontrakten skulle være underskrevet den 19. december, men er blevet udskudt flere gange. Først blev en række af partierne i forligskredsen bekymrede, da det kom frem, at to af konsortiepartnerne (Condotte og GLF) var indblandet i korruptionssager i hjemlandet. Det førte til, at Kammeradvokaten blev involveret for at lave en ekstra granskning af konsortiet.

Læs også: Bygherre: Itinera leverer på broprojekt

Kritiske øjne
Konklusionen fra Kammeradvokaten blev offentliggjort den 10. januar:

Alle regler var fulgt under udbuddet, og der var ikke belæg for at ophæve kontrakten på grund af de verserende sager, blandt andet fordi ingen af selskaberne har modtaget dom i korruptionssagerne. Forhold som begge selskaber i øvrigt nægter sig skyldige i.

Til gengæld kom det i Kammeradvokatens gennemgang frem, at Condotte er under rekonstruktion i hjemlandet for at undgå konkurs, og anbefalingen lød, at der blev taget højde for det, når der skulle skrives kontrakt med konsortiet.

Italienerne afleverede derfor for nylig en redegørelse til Vejdirektoratet for, hvordan konsortiet agtede at gennemføre anlægsprojektet i det tilfælde, at Condotte ikke kunne deltage på 100 procent på grund af den økonomiske situation.

Læs også: Præfabrikation skal sikre tidsplan mod dårligt vejr

Mangler godkendelse
Vejdirektoratet videreformidlede denne redegørelse til forligskredsen tirsdag aften i denne uge.

Forligskredsen har på den baggrund givet sin opbakning til, at Vejdirektoratet kan underskrive kontrakten med det italienske konsortium. Dog skulle det inden klokken 12.00 onsdag afklares, om Condotte skulle være med i konsortiet eller ej. Men på grund af rekonstruktionsprocessen skulle det være en italiensk domstol, der reelt administrerer Condottes finanser.

Og det lykkedes altså ikke at få tilsagn fra domstolen inden tidsfristen, og Storstrømskonsortiet er derfor mindsket med en tredjedel.

Tidligere på ugen mistede Condotte to milliardkontrakter på det norske baneprojekt Follobanen, da bygherren frygtede for fremdriften på kontrakterne, efter selskabet ikke havde betalt en række underleverandører.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Argentinsk byggekoncern etablerer sig i Danmark

Nyt kryds sikrer adgangen til Lollands nye erhvervsområde

Adgangsvejene til Maribo Erhvervspark er nu sikret, så området kan udbygges i de kommende år

Nu lukker Gl. Lillebæltsbro fuldstændig

Vejdirektoratet tester smallere vognbaner

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Lad lyset komme ind

Kongens Nytorv får sine lindetræer tilbage

Genetableringen af Kongens Nytorv er i fuld gang. Onsdag plantede byens overborgmester og elever fra Christianshavns Skole Krinsens første lindetræ

Plus

Brexit er dårligt nyt for danske byggevarer

Plus

Tab i voldgiftssag koster Aarsleff stort millionbeløb

Plus

Brexit-afstemning er dårligt nyt for danske byggevarer

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nordjyder vinder igen ved Sygehus Sønderjylland

Byggebeskæftigelsen når nyt højdepunkt

1

Solrød Biogas går efter en udvidelse

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Skatteministeren: EU skubber kriseramte virksomheder nærmere en konkurs

IT-nedbrud nedlagde Licitationen

Plus

Fremtidens oversvømmelser bliver dyre

Plus

Stormflod giver boligkøbere sved på panden

Plus

Nedriver-sagen
Nedriver vil have kartelbøde for Højesteret

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

EU-kommisær Margrethe Vestager om Femern-dom: Der er ikke det store på spil i EU-dom

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Direktør forventer mindre af 2018/19

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Dansk Byggeri: AB18-vejledning er for slap

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Byggebranche ønsker beløbsgrænse sat ned

Byggebranchen sætter ny beskæftigelsesrekord

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Syddanmarks folkeskoler undgår reaktioner på dårligt indeklima

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

299 unge og voksne i Horsens kommer travle virksomheder til undsætning

Flere piger i Horsens vælger uddannelser inden for byggeri

2019 IHF Handball World Championship

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Boat Show

Fuld gang i GK i Varde - ventilation

VoksenPlus – et bæredygtigt seniorboligfællesskab

Løft dine medarbejderes niveau i engelsk og styrk din virksomhed

Svejsning og smede opgaver -H. Nielssons Maskinfabrik A/S

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

Beskyttelse af sikkerhedsgrunde - nye regler for jordingsanlæg

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

Svanemærket byggeri

Graco Coolack sprøjtevæg finder du hos G.A. Hansen

Arne Andersen Vrå vælger endnu en gang WINCOVER®

Søger du produkter som er modstandsdygtige over for korrosion?

Grebsfri griber om sig...

IKT-leder uddannelsen – få Early Bird rabat på samtlige hold i 2019 indtil udgangen af januar!

Skyd dit nytår i gang med en lidt skævere ansøgning

Isoleret sandwich paneler med PIR skum.

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Södras Svanemærkede træfacader er fremtiden for miljø og byggeri

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

VINTER tilbud på glasløfter og gipsvogn

Send til en kollega

0.187