Italiensk entreprenørvirksomhed udgår af Storstrømskonsortium

Condotte, der er under rekonstruktion i hjemlandet for at undgå konkurs, må forlade konsortiet på Storstrømsbroen

Den nye Storstrømsbro

Storstrømsbroen forbinder Sjælland med Falster via Masnedø og indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen

Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti. Den vil med sine fire km i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023

Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende

Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kroner (2017-priser)

Et italiensk konsortium er udpeget til totalentreprisekontrakten til cirka 2,1 mia. kroner

Danske EKJ Rådgivende Ingeniører er underrådgiver for konsortiet

Kontrakten på Storstrømsbroen til 2,1 mia. kroner mellem det vindende konsortium og Vejdirektoratet bliver underskrevet inden længe, men det bliver med et konsortium i en slankere udgave.

Entreprenørvirksomheden Condotte, der undergår en rekonstruktionsproces i hjemlandet for at undgå konkurs, har således ikke fået en nødvendig godkendelse af en italiensk domstol inden for den tidsfrist, der var sat af forligskredsen bag Storstrømsprojektet (V, LA, K, DF, S, RV og SF), og må derfor træde ud af konsortiet.

De to tilbageværende italienske virksomheder i konsortiet, Itinera og Grandi Lavori Fincosit (GLF), forventes at underskrive kontrakten snart, men der er ikke fastsat en konkret dato.

Kontrakt forsinket
Samtidig er det besluttet at øge den bankgaranti, som konsortiet skal stille fra 15 procent til 23 procent af kontraktsummen. Det vindende konsortium stiller nu med en samlet garanti på 480 mio. kroner. Det vindende tilbud lød på cirka 2,1 mia. kroner.

Læs også: Bygherre forebygger mod klage

- Det er positivt, at Itinera og Grandi Lavori Fincosit stiller med en stor økonomisk garanti, og at de kan løse opgaven med at bygge den nye Storstrømsbro. Nu kan vi komme videre i processen, så byggeriet af broen ikke bliver forsinket, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.

Kontrakten skulle være underskrevet den 19. december, men er blevet udskudt flere gange. Først blev en række af partierne i forligskredsen bekymrede, da det kom frem, at to af konsortiepartnerne (Condotte og GLF) var indblandet i korruptionssager i hjemlandet. Det førte til, at Kammeradvokaten blev involveret for at lave en ekstra granskning af konsortiet.

Kritiske øjne
Konklusionen fra Kammeradvokaten blev offentliggjort den 10. januar:

Læs også: Italiener får symbolsk rolle i konsortium

Alle regler var fulgt under udbuddet, og der var ikke belæg for at ophæve kontrakten på grund af de verserende sager, blandt andet fordi ingen af selskaberne har modtaget dom i korruptionssagerne. Forhold som begge selskaber i øvrigt nægter sig skyldige i.

Til gengæld kom det i Kammeradvokatens gennemgang frem, at Condotte er under rekonstruktion i hjemlandet for at undgå konkurs, og anbefalingen lød, at der blev taget højde for det, når der skulle skrives kontrakt med konsortiet.

Italienerne afleverede derfor for nylig en redegørelse til Vejdirektoratet for, hvordan konsortiet agtede at gennemføre anlægsprojektet i det tilfælde, at Condotte ikke kunne deltage på 100 procent på grund af den økonomiske situation.

Mangler godkendelse
Vejdirektoratet videreformidlede denne redegørelse til forligskredsen tirsdag aften i denne uge.

Forligskredsen har på den baggrund givet sin opbakning til, at Vejdirektoratet kan underskrive kontrakten med det italienske konsortium. Dog skulle det inden klokken 12.00 onsdag afklares, om Condotte skulle være med i konsortiet eller ej. Men på grund af rekonstruktionsprocessen skulle det være en italiensk domstol, der reelt administrerer Condottes finanser.

Og det lykkedes altså ikke at få tilsagn fra domstolen inden tidsfristen, og Storstrømskonsortiet er derfor mindsket med en tredjedel.

Tidligere på ugen mistede Condotte to milliardkontrakter på det norske baneprojekt Follobanen, da bygherren frygtede for fremdriften på kontrakterne, efter selskabet ikke havde betalt en række underleverandører.



Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Brexit presser danske og engelske SMV’er

Solceller for millionbeløb ud af vinduet

Plus

Tysk gigant bliver endnu større

Den tyske Hochtief-koncern løftede omsætningen med 14 procent i 2017 og indtjeningen fulgte med

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Beskæftigelsesministeren: Flere skal have anerkendt en arbejdsskade

Det drastiske fald i antallet af anerkendte arbejdsskader er et problem, mener Troels Lund Poulsen, der nu vil tage en drøftelse med Folketingets partier

Nyhedsbrev

Beskæftigelsen er kun et stort byggesjak fra rekordniveau

Antallet af beskæftigede i bygge- og anlægsbranchen steg med knap 700 personer alene i løbet af december.

Online Avis Arkiv

NCC køber Jakobsen & Blindkilde

Plus

Landets næststørste entreprenør tjener for lidt

Set over tid har MT Højgaard i en årrække haft svært ved at få bundlinjen op

MT Højgaard mister indtjening

Entreprenørkoncernen øgede omsætningen med 13 procent i 2017, men bundlinjen kunne langt fra følge med

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Landinspektører mangler ansatte

Aarhusianere får 12 km ny vej

Droner med sensorer åbner nye muligheder

Femerntunnel kan måske bygges halvandet år før tid

Nye huse hitter i gamle kvarterer

1.000 år gamle skeletter dukker op på byggeplads

Plus

Panda-anlæg er ikke standardopgave

HedeDanmark Anlægsgartnere skal etablere de grønne arealer i forbindelse med byggeriet af et nyt panda-anlæg i Københavns zoologiske have, og der er langt fra tale om en standardopgave

Plus

Kabeldirektør vil vende underskud til overskud

Plus

Petri & Haugsted kæmper med røde tal

Aarsleff-selskabet Petri & Haugsted A/S skuffede i regnskabsåret 2016/17 med et underskud på over to mio. kroner

Dansk havehusfusion: Storebror opkøber lillebror

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Bygherre forebygger mod klage

En såkaldt profylakse-bekendtgørelse skal sikre, at en eventuel klagesag ikke får opsættende virkning på Storstrømsbroen

Italiener får symbolsk rolle i konsortium

Det italienske selskab Condotte bliver alligevel ikke smidt ud af konsortiet på Storstrømsbroen, men får en kosmetisk rolle uden reel indflydelse

Plus

Boganmeldelser
Broer kan vi ikke få nok af

En ny bog hylder Københavns broer og de forbindelser, som de knytter. På få år har hovedstaden fået otte nye broer, og flere er på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

DAGENS LEDER: Kommunerne bør tænke langsigtet

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nabovarme erstatter brændeovnene på Christiania

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Tech-direktør: Det offentlige bør gå foran

Medarbejdersamtaler fremmer ikke præstationerne

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Vordingborg realiserer 30 år gammel idé

Rundkørsel er blevet sikker

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vehco ECO-drive konkurrence reducerer CO2 udledning med 1850 tons

AB 18 - hvad er nyt ift. AB 92

Nogle ser bare et kabel

Stor efterspørgsel på digital KS

Virtuel seriel port over internet eller lokal netværk

Februar nyhedsmail fra KE Fibertec

Skift af stålwire på lastbilkran for kunde

CERTEX Danmark’s kerne værdier adskiller os

Gratis hjælp til de projekterende

Kreditpolitikkens 10 hovedpunkter

Smedearbejde udføres på Frederiksberg

Fugleafvisere der virker

Tilbud på Teng Tools værktøj

Elektriker sweatshirt ARC RATING: 17,8 cal/cm²

Danish Crown Pork får snart det grønne bælte i Six Sigma!

Kompromisløs kvalitet og levering til tiden.

5-kamp på BYGGERI’18: DR-værter vil udfordre byggebranchen

Kundespecifikke hængsler.

Mødekultur: Der er svimlende beløb i spil!

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Skræddersyet genvej til xWDM

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

Vedligehold - 0,4-20 kV - revision af elforsyningsanlæg

Nye Hiab kraner med tandstangsdrejning

Send til en kollega

0.405