23948sdkhjf

110 tons nyt jern håndterer tusindvis af tons gammelt jern

Gammelt jern fra nedbrydningsopgaver og jern fra andre formål skal videreforarbejdes. Det sker blandt andet i Silkeborg ved hjælp af specialmaskiner til formålet

Der skal jern til at håndtere jern. Men slet ikke i en mængde, der blot nærmer sig den, der skal håndteres. Derfor klarer tre nye Liebherr-materialehåndteringsmaskiner hver dag mindst et halvt hundrede containere, der ankommer til pladsen hos Bradals Produkthandel i Silkeborgs nordlige industrikvarter. Totalt i omegnen af 110 nye tons Liebherr, som den danske Liebherr-forhandler, JMM-Group, har leveret, håndterer i tusindvis af tons jern og metaller. Firmaet fortæller historien i en pressemeddelse:

- Det er vokset betragteligt gennem årene, og nu har vi 23.000 kvadratmeter betonbelagt areal til håndteringen af de store mængder. Foruden arealer på Horsens Havn, hvor vi selv stakker op og læsser skibe med materialer. Det sker i øvrigt også med en Liebherr-maskine, fortæller direktør Thomas Bradal, som er tredje generation i familiefirmaet.

Bradals Produkthandel har tre egne lastbiler, som daglig kører rundt i hele Jylland og på Fyn og tømmer containere hos nedbrydningsfirmaer, maskinfabrikker og andre, som virksomheden har aftaler med.

- Det handler om alle former for jern og metaller, og vi aftager både fra industrien, det offentlige og fra private. Der er ingen nedre grænse, og derfor har vi løbende besøg af private, som kommer med mindre portioner gammelt jern og metaller, siger Thomas Bradal. Silkeborg-skrotfimaet modtager kun gamle biler, hvis de på forhånd er miljøbehandlede. Og det bliver ikke til de store antal køretøjer. Til gengæld tumler Liebherr-maskinerne på pladsen kæmpemæssige mængder af jern- og stålaffald fra industriens produktion.

Direktøren køber ind
- Det er alt muligt, vi modtager, sorterer og behandler, for derefter at sælge videre til genbrug. Kabler, elmotorer, aluminiumsdåser, gamle tagrender og alt muligt andet, siger skrot-direktøren.

Det er Thomas Bradal selv, og kun ham, der står for indkøb. Derfor holder han konstant øje med jern- og metalpriserne ikke blot i det midtjyske, men på hele verdensmarkedet. Med de mængder, Bradals Produkthandel køber, behandler og efterfølgende sælger videre, kan selv små udsving i priserne have stor betydning.

- Vi klarer os nu supergodt og har aldrig haft underskud. Heller ikke de svære kriseår. Men hele skrotbranchen presses da af, at der ikke er de samme mængder metaller som i 2008 og tidligere. Helt generelt er der for mange skrothandlere og for lidt metal, fastslår Thomas Bradal.

Farfar startede
Det var hans farfar, Carl Bang Bradal, der lagde grunden til produkthandelen. Det var i 1950, og dengang var der ingen problemer i, at en skrothandler havde sin virksomhed midt i Silkeborg. I 1980 overtog Thomas Bradals far, Kurt Bradal, firmaet, og i 2003 var det så Thomas Bradal til at gribe roret.

I det daglige har en snes medarbejdere deres daglige dont hos Bradals Produkthandel. Hovedkvarteret i Silkeborg er en godt tre år gammel moderne kontorbygning, og der er systematisk logik i de store bunker af gammelt jern og metaller, der ligger rundt omkring på den store plads.

- Vi er simpelthen nødt til at have orden i tingene for at sikre den rigtige logistik. I øjeblikket har vi plads nok med de 23.000 kvadratmeter. Men på sigt bliver det for lidt. Firmaet vokser hvert år, og vi er aldrig gået tilbage i antal tons. Andre i branchen behøver ikke at vide, hvor meget, vi får igennem pladsen på årsbasis. Så vi nøjes med at oplyse, at det er mange tusinde tons. Og omsætningen - ja, den er et trecifret millionbeløb, afslører Thomas Bradal.

Lang rækkevidde
- Derfor er vi også nødt til at være up-to-date med de maskiner, vi er så afhængige af til håndteringen af vores varer. Vi har kørt med Liebherr-maskiner i en del år, og da vore tre gamle Liebherr 934’ere trængte til udskiftning, var det naturligt at tale med salgsdirektør Leif Rudebeck Petersen hos JMM-Group om tre nye Liebherr. Det blev til to styk LH 40, som sorterer og læsser biler, og en LH 50, som står fast ved vores store skrotsaks. LH 50’eren har længere rækkevidde og er derfor ideel til at række rundt i bunkerne og gribe emner, som så kommer i skrotsaksen, forklarer Thomas Bradal. Alle tre nye maskiner er fra Liebherrs serie af materialehåndteringsmaskiner. LH 40 Industry Litronic rækker 16 meter, mens den lidt større LH 50 Industry Litronic kan nå 18 meter ud med kloen. Begge modeller har hele 211 hk i motorrummet.
Sigh

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.27