Fødekæden er logisk: Inden der kan laves nye veje, skal der laves asfalt. Inden der kan laves asfalt, skal der laves en asfaltfabrik. 
 
Det foregår i Kjellerup i Midtjylland. Hos Danmarks eneste tilbageværende producent af asfaltfabrikker, som formår at begå sig ganske udmærket i et marked, hvor midtjyderne er omgivet af internationale giganter. Fabrikken i det midtjyske har produceret omkring halvdelen af alle danske asfaltfabrikker. 
 
Der er løbet meget asfalt i udlæggerne, siden Hans Spangenberg grundlagde asfaltfabrik-fabrikken ved at købe aktiemajoriteten i Kjellerup Vægt- og Maskinfabrik - derfra de tre bogstaver i dagens navn: KVM International. 
 
For præcis 50 år siden forlod det første asfaltanlæg fabrikken i Kjellerup med kurs mod Skive, hvor det efterfølgende producerede asfalt i mange år. 
 
Siden dengang har folkene i Kjellerup levet efter devisen "har man sagt A, må man også sige B". A for asfalt og B for beton. KVM International har to retter på menuen: Kundetilpassede løsninger til asfaltindustrien og ditto til betonindustrien verden over. 
 
Skræddersyede anlæg 
- Det giver os en snæver kundekreds, hvor vore kunder er nicheproducenter til betonindustrien. Virksomheden har en omsætning på omkring 200 millioner kroner. KVM er en lille leverandør til store nationale og internationale kunder, forklarer salgsdirektør Erik Clausen på virksomheden i Kjellerup få kilometer nord for Silkeborg. 
 
- Tidlige var der flere producenter af maskiner og anlæg til asfaltindustrien i Danmark. Nu er vi alene tilbage, og vores styrke er, at vi får vores standardprogram til at matche kundernes ønsker. Vi laver de skræddersyede anlæg, hvor vi lytter meget til kundernes input. Vi har mulighed for at designe fabrikkerne helt til de lokale forhold. Vi har blandt andet leveret en asfaltfabrik til Island med helt specielle styrker overfor seismiske forstyrrelser. Andre steder kan der være tale om særlig støjdæmpning, fordi fabrikken skal placeres i et område med en vis grad af beboelse, siger Erik Clausen. 
 
Salgsdirektøren vurderer, at netop den danske fabriks beskedne størrelse i forhold til udenlandske konkurrenter giver en styrke i form af fleksibilitet i produktionen. Store internationale konkurrenter på markedet for asfaltanlæg leverer helst standardløsninger, fordi antallet af leverede anlæg har en hovedrolle. I Kjellerup er det udmærket, hvis der kan sendes et par total-anlæg ud af huset om året. 
 
Service giver styrke 
Det er langt fra kun hele asfaltfabrikker, der ryger på ordreblokkene i Kjellerup. KVM leverer i stor stil del- elementer til ombygning og udbygning af eksisterende anlæg. Og en række af de elementer, der indgår i en asfaltfabrik gør sig også udmærket i anlæg til andre brancher. 
 
- De elevatorsystemer, vi anvender i asfaltanlæg, er lige så gode til transport af sand i betonværker. Tørretromler beregnet for asfaltfabrikker er ideelle til tørring også af sand, kridt, skifer og majs. Det giver os en bred bane at spille på, samtidig med at vores størrelse gør os omstillingsparate i en helt anden grad end de store konkurrenter, siger Erik Clausen. 
 
Ordre-tid 
Netop nu har salgsdirektøren og hans mandskab i KVMs salgsafdeling gang i kuglepennene. Ordrerne på hele fabrikker og elementer til ombygninger og udvidelser ruller typisk ind fra september og frem til jul. Det betyder, at der for alvor kommer gang i produktionsapparatet i hallerne i Kjellerup fra oktober og frem til april-maj. Hele monteringen af asfaltfabrikker er forårs-beskæftigelse. 
 
- Vi kan godt levere en ny asfaltfabrik på fem måneder, men det er ideelt, hvis vi har seks til syv måneder til opgaven fra ordre til levering. Som regel får vi præsenteret en bar mark kun med fundamenter, og så kommer vi rullende med alt til en turn-key leverance af en asfaltfabrik. Der er naturligvis masser af logistik, der skal fungere i hele forløbet. Når vi kører hjem, er fabrikken køreklar. Inklusive alle styringer og tavler, som vi også selv producerer, forklarer Erik Clausen. 
 
KVMs teknikere har sørget for, at der ikke opstår tvivl ved efterfølgende service af styringsteknikken, uanset hvilket asfaltanlæg, det drejer sig om. 
 
- Vi har vagt på vores servicesystem 24 timer i døgnet og året rundt. Når det drejer sig om asfaltproduktion, hænder det, at fabrikkerne kører weekend-produktion. Så er vi klar, hvis der skulle opstå problemer. Vi bruger samme software og platforme i alle styringer til både asfalt- og betonanlæg. Det betyder, at vore teknikere er specialister på det hele. Det er en stor fordel både for os og ikke mindst for kunderne, siger salgsdirektør Erik Clausen. 
 
Guddommelige anlæg 
KVM-programmet i asfaltfabrikker er på det nærmeste guddommeligt. Nordiske guder har lagt navn til de to største produktlinjer, Odin og Freja med modellen Odin 5000 som fabrikkens flagskib. Den kan producere fem tons asfalt i minuttet - 300 tons i timen. Et Odin-anlæg har ni siloer, som kan levere ni forskellige typer asfalt, hvis der er behov for det. 
 
Den mindre Freja præsterer fra tre til fem tons asfalt pr. minut og er i virkeligheden den størrelse, som KVM Internationale satser mest på. 
 
- Freja er en populær størrelse, og modellen matcher bedre vores konkurrencemarked. Vores mindste model hedder Viking, som vi typisk leverer til øer og til anlæg, hvor der ønskes en mere beskeden produktion, fortæller Erik Clausen. 
 
Det er hjemmemarkedet, der tonser mest hos KVM International med omkring 30 procent af omsætningen af hele fabrikker og elementer til asfaltanlæg. England er fabrikkens største eksportmarked, efterfulgt af Norge og Sverige. Men i øvrigt står der KVM-fabrikker rundt om i det meste af verden. 
 
På betonfronten holder KVM International samme koncept som i asfaltafdelingen. Der produceres ikke betonprodukter, men maskiner og komplette produktionslinjer til betonprodukter som fliser, belægningssten og blokke. En specialitet i Kjellerup er blokstensmaskiner, som foruden selve produktionen af blokstene, også klarer håndtering, palletering og efterbehandling. 
 
KVM International A/S har i øvrigt netop fået ny topchef. Efter 13 år i ledelsen for Aalborg Portland i Malaysia er Erik Petersen vendt tilbage til Danmark og satte sig 1. august i direktørstolen på Industrivej i Kjellerup.
Nye veje starter i Kjellerup
Asfaltfabrik-fabrikken KVM International har produceret halvdelen af de danske anlæg til asfaltproduktion - plus masser af udenlandske