23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fem megatrends skal løfte Cowis omsætning

I 2020 skal Cowis omsætning runde 7,5 mia. kroner, og kernen i vækststrategien er fem trends i samfundet

Hvis en virksomhed lever af at bygge verdenen, virker det ret fornuftigt at planlægge forretningen efter, hvordan vores samfund udvikler sig.

Hos Cowi lavede selskabet i forbindelse med årsregnskabet i 2015 en plan for, hvordan ingeniørvirksomheden skal udvikle sig frem mod 2020, og selvom strategien også handler om specifikke geografiske markeder, var hovedtanken hos topchef Lars-Peter Søbye at identificere, hvilken retning verden udvikler sig i for at kunne positionere Cowi derefter.

Med fokus på globalisering, urbanisering, bæredygtighed, kompleksitet og digitalisering forsøger selskabet at målrette sin indsats i de kommende år.

- Det er de fem hovedmotorer, vi har identificeret. Vi fokuserer på, hvad vi er gode til, og hvordan vi bringer os selv i spil indenfor de her megatrends, siger Lars-Peter Søbye.

Strategien, der skal sikre, at Cowi får det maksimale ud af de nævnte samfundstendenser, har to primære fokusområder. Det ene er at være de største på de skandinaviske hjemmemarkeder på hovedområderne transport, byggeri, energi og vand.

Det andet fokusområde er at være en del af verdenseliten på transportområdet med broer og tunneller, som Cowi er specialister i. Konkret vil det sige, at Cowi fokuserer sine kræfter på eksempelvis det 25 km lange kloak- og tunnelnetværk Thames Tideway Tunnel i London, men eksempelvis undlader også at byde ind på at bygge det nye store kontor- og boligkompleks, der skal opføres lige ved starten af tunnellen i i det vestlige London.

- Det kigger vi ikke på, for uden for Skandinavien fokuserer vi vores kræfter dér, hvor vi har opbygget en førende position på verdensplan. Her kigger på de her megatrends i stedet. Det er et strategiskift, som vi foretog, da den tidligere model kostede os penge, siger Lars-Peter Søbye

På rette vej
Hvis planen holder skal Cowi runde 7,5 mia. kroner i omsætning i 2020.

Indenfor det seneste år er ordrebogen blevet mindst et par sider tykkere, og senest kunne Cowi i forrige uge offentliggøre, at de har vundet udbuddet på den store togbane Fornebubanen lige uden for Oslo - et projekt til over 8 mia. kroner.

I 2016 kyssede de lige knap seks mia. kroner på toplinjen, og selskabet skal dermed vokse 25 procent, hvis de skal komme i mål med 2020-strategien.

- Der er ingen tvivl om, at det her er ambitiøst. Det er virkelig en vækststrategi, men vi har taget et godt afsæt i det første år, og bevæger os i den rigtige retning, siger Lars-Peter Søbye

Fed egenkapital på arbejde
I forrige uge præsenterede Cowi resultaterne for første halvår af 2017, og det afslørede blandt andet en bugnende egenkapital på over 1,1 mia. kroner.

Lars-Peter Søbye understreger, at det er vigtigt for Cowi at være robuste for at kunne håndtere konjunktursvingninger, og at det derfor er en prioritet for selskabet at have en solid egenkapital.

Men også når man skal eksekvere en vækststrategi, er det vigtigt med penge på lommen, og Cowi er konstant på udkig efter nye virksomheder at investere i.

- Vi bruger jo mange hundrede millioner på at købe op, og det skal vi blive ved med. Vi har en opkøbsmuskel, så det afgørende bliver, om vi kan finde den rigtige virksomhed med den rigtige kultur og de rigtige kompetencer. Det handler ikke om pengene, dem har vi, siger Lars-Peter Søbye.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|