23948sdkhjf

Store vejprojekter står i kø

Syv nye projekter står på regeringens ønskeliste, men der er ikke plads til dem i finanspolitikken på denne side af 2020

I det forløbne folketingsår er det blevet til én ny anlægslov om en vej, nemlig 7,5 km lang omfartsvej ved Haderup mellem Herning og Skive.

Større udbygninger af vejnettet er gået i stå uanset voldsom trængsel blandt andet i Østjylland og Vestfyn. Finansministeren holder kassen smækket i.

Tranportminister Ole Birk Olesen (LA) har hverken Kattegatbro, en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg eller en havnetunnel i København på programmet. Det kan begrundes med, at disse projekter er på et forstadie, og politikerne afventer analyser.

Regeringen har ikke et anlægsloft, men en investeringsramme for at holde økonomien, pointerer finansminister Kristian Jensen (V). Det gør dog ingen forskel for trafikanterne på E20.

- Hvis vi finder yderligere finansiering, kan vi investere mere i vejnettet. Hvis ikke vi finder yderligere finansiering, er vi nødt til at prioritere midlerne mellem projekterne, erklærede Kristian Jensen før sommerpausen.

Det underforståede budskab til Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet er, at de skal droppe aftalen om togfonden, som de tre regeringspartier står udenfor.

- Når vi kigger fremad på den langsigtede planlægning på den anden side af 2020, er det afgørende, at vi får prioriteret en større del af vores opgraderinger på vejnettet. Der er et pres mange steder, medgiver Kristian Jensen.

Transportminister Ole Birk Olesen afviser også at give løfter i forbindelse med forslaget til finanslov for 2018, der fremsættes den 29. august.

- Desværre står vi i øjeblikket i den situation, at der ikke er råderum til at igangsætte nye infrastrukturprojekter. Jeg håber, at Folketingets partier i den kommende tid vil være med til at tilvejebringe råderum for nye infrastrukturprojekter, istemmer transportminister Ole Birk Olesen (LA) i et svar til Julie Skovsby (S) om den vestfynske motorvej.

Bundfrossen trafikfond
Den nuværende trafikaftale fra 2009 med syv partier (alle bortset fra Enhedslisten og Alternativet) med infrastrukturfonden udløber i 2020. Ifølge den seneste opgørelse rummer fonden 4,1 milliarder kroner.

Fonden kendes også som trafikpolitikernes cigarkasse. Hensigten var, at den skulle fyldes op med ubrugte bevillinger fra projekter, som ikke tærede på reserven. Det har Finansministeriet sat en stopper for.

I de store forhandlinger om finanslov og flerårig økonomisk politik indgår 2025-planen, hvor der er afsat 22 mia. kroner til alle former for offentlige investeringer 2021-2025, der rækker fra veje over digitalisering til sygehuse.

Beløbet kunne øges, hvis det økonomiske råderum øges eksempelvis ved endnu senere folkepensionsalder og nedskæringer på sociale ydelser.

Videre vil regeringen gerne aflive det meste af togfonden, som er et forlig mellem Dansk Folkeparti og den forrige S-ledede regering. Det handler om 15 mia. kroner.

Endelig skal der også være råd til skattelettelser, mener regeringspartierne med forskellig styrke.

Færre penge i revideret plan
VLAK-regeringens plan fra slutningen af maj „Vækst og Velstand 2025“ øremærker mindre til infrastruktur end den rene Venstreregerings første plan fra slutningen af september sidste år.

Her var beløbet 27 mia. kroner, altså fem milliarder mere end den ny plan. Forskellen skyldes ifølge Ole Birk Olesen blandt andet, at forslaget om højere pensionsalder er droppet.

Her vil minister sætte ind
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) sætter sin politiske kraft ind på syv konkrete vejprojekter:
  • Udvidelser og forbedringer af E45 i Østjylland.
  • En midtjysk motorvej langs den gamle hærvej som aflastning af E45, som samtidig giver bedre adgang til Midt- og Vestjylland.
  • Færdiggørelsen af motorvejen til Kalundborg.
  • Forlængelse af Hillerødmotorvejen.
  • Udvidelse af E20 over Fyn.
  • Sidste etape af motorvejen til Frederikssund.
  • En tredje Limfjordsforbindelse.
Intet at hente hos EU
Der er ikke noget at hente i EU-støtte på vejområdet, og i givet fald er det højest 10 procent til grænseoverskridende projekter på vejområdet.
EU-kommissionen fordelte i slutningen af juni 2,7 mia. euro (20,1 mia. kroner) i ”Connecting Europe Facility“ (CEF) til 152 trafikprojekter.
To tredjedele gik til udvikling af jernbanenettet, mens resten tilfaldt klimavenligere vejtransport, intelligente transportsystemet samt lufttrafikstyring.
Danmark bød ind med 11 projekter og fik godkendt syv. Det samlede beløb på samlet 97 mio. kroner til blandt andet intelligent trafikstyring i vejkorridoren fra Skandinavien til Middelhavet, hurtigladere, flytrafikstyring og renene skibsfart.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109