23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Telefonerne kimer hos Årets Håndværker

Trods kundeboom er der ingen garanti for øget omsætning. Alligevel spirer optimismen hos uheldsramt entreprenør

Ifølge flere vindere af Årets Håndværker, som Licitationen - Byggeriets Dagblad har talt med, så kimer telefonerne med kunder, som vil have udført arbejde af vinderne i samme minut, som de offentliggøres.



- Vi vandt i 2012, 13 og 14, og nu er vi tilbage på sporet. Det første år blev vi kimet ned af kunder, men vi er vokset siden, og nu kender vi rutinen, siger Dennis Axel Schier fra Schier Håndværker Service ApS, der blev årets entreprenør 2017. Hans historie bakkes op af Årets Maler 2014, Henriette Mørup Sørensen:



- Tilbage i 2014 kunne jeg mærke det rigtig meget. Pludselig fik jeg en hel masse nye kunder, som havde fundet mig på nettet i kraft af Anmeld Håndværker, så jeg ved, det har betydning, siger Henriette Mørup Sørensen, indehaver af Malerfirmaet HMS v/ Henriette Mørup Sørensen



Pension og privatbil røg

Den store efterspørgsel fra kunderne får specielt Årets Brolægger 2017, Anlægsgartner Gottlieb A/S, der fik prisen i sidste uge, til at modtage årets håndværkerpris med endnu større glæde, end den som ellers normalt kendetegner vinderne.



I 2013 var virksomheden nemlig igennem en rekonstruktion efter at de mistede omkring ni mio. kroner som underentreprenør på et projekt, hvor hovedentreprenøren gik konkurs.



- Vi har været igennem tre års mareridt. Hele min pension røg, privat måtte vi sælge bilen, og vi har været helt derude, hvor de ansatte ikke måtte købe så meget som en skruetrækker, uden at jeg hørte om det først. Men vi klarede det uden at fyre en eneste medarbejder, siger Årets Brolægger, Thomas Gottlieb fra Anlægsgartner Gottlieb A/S og fortsætter:



- Nu er vi ude af skyggen. Jeg er glad og dybt beæret over udnævnelsen, men samtidig meget ydmyg omkring det. En meget stor andel æren for, at vi blev kåret som Årets Brolægger ligger hos personalet. Det betyder rigtig, rigtig meget, siger han.



Boom i henvendelser

Ifølge en optælling, som Licitationen - Byggeriets Dagblad har foretaget, viser dog, at det ikke nødvendigvis gavner resultatet på bundlinjen at vinde titlen som Årets Håndværker. Faktisk har kun to ud af seks virksomheder, der vandt titlen i 2015, kunnet udvise en højere procentuel stigning bruttoresultatet året efter, at de vandt titlen, i forhold til året op til kåringen. Det bekymrer dog ikke Thomas Gottlieb.



- Jeg tror, det er rigtig, rigtig svært at måle på bundlinjen, men vi har allerede fået henvendelser fra kunder, som har fundet os, fordi vi vandt i sidste uge. Hvis jeg var en lille mester, som både skulle finde arbejde, følge op på, om kunderne nu anmelder og lægge tingene op på nettet bagefter samtidig med, at jeg skulle skrive fakturaer og udføre mit arbejde som anlægsgartner, så er det heller ikke sikkert, at jeg ville kunne nå det hele, siger han og fortsætter:



- Vi er 54 medarbejdere her i virksomheden, og vi har en controller, som målrettet arbejder med Anmeld Håndværker. Hvis ikke vi havde haft den organisation, som vi har, så er der ingen tvivl om, at det havde været sværere at håndtere. Men allerede inden for den første uge efter udnævnelsen er vi blevet delt 17-18.000 gange på Facebook, og vi har mærket et boom i henvendelser, så jeg er ikke et sekund i tvivl om, at vi vil kunne mærke det på bundlinjen, siger Thomas Gottlieb.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141