23948sdkhjf

Forligskreds: Alle projekter skal gennemføres

Projekterne i Togfonden skal prioriteres og nogle må gennemføres senere end planlagt. Men ingen skal skrottes, mener forligskredsen bag aftalen.

Når forligskredsen bag Togfonden til foråret skal i gang med forhandlinger om udmøntningen af pengene i fonden, så bliver det med et fortsat ønske om, at alle planlagte projekter gennemføres og ingen skrottes.

Det bekræfter flere ordførere over for Licitationen - Byggeriets Dagblad. Togfonden har nemlig været sat på standby, fordi faldende oliepriser har udhulet selve finansieringen.

I sommeren 2016 blev partierne bag Togfonden derfor enige om at udskyde flere projekter og samlet lægge pres på regeringen. Det gælder blandt andet mindre projekter som elektrificeringsprojekter og flere hastighedsopgraderinger, som skydes et par år. Samtidig besluttede man at fremrykkes andre projekter blandt andet en renovering af Storstrømsbroen.

Kommer som samlet kreds
Aftalen om, at der igen skal foregå drøftelser om Togfonden blev indgået, de der i efteråret blev forhandlet finanslov. Og når forligskredsen til foråret skal en tur forbi Transportministeriet er det med et ønske om, at alle projekter gennemføres - men over længere tid, forklarer Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested.

- Vi kommer som samlet forligskreds bag Togfonden med samme ønske som sidste år - nemlig at man deler projekterne op i to faser, hvor fase et blandt andet er elektrificeringen, mens vi tager nogle af de små banestrækninger som Struer - Thisted og Aalborg - Frederikshavn senere. Derudover skal vi have drøftet en ny højhastighedsbane over Vestfyn, som vi mener, er vigtig, siger han.

Alle dele er vigtige
Det var den tidligere SRSF-regering, der sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten tilbage i 2013 indgik en aftale om at modernisere jernbaneinfrastrukturen, mens Venstre har stået uden for aftalen og trods en klar opfordring fra forligskredsen ikke ønsket at tiltræde forliget.

Også den radikale transportordfører mener, at alle fondens projekter er vigtige, at få gennemført.

Inddragelse i god tid
- Vi vil fortsat kæmpe for alle dele af aftalen. Hvordan projekterne skal prioriteres tager vi internt, når det skal forhandles, men alle projekterne er vigtige. Det anerkender regeringen bare ikke ligesom de ikke anerkender Togfonden. Det har gjort det meget op ad bakke for forligskredsen, siger Sanne Bjørn.

Niels Nielsen, branchedirektør for Danske Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri mener det er vigtigt, at man fra politisk hold nu igen vil gennemgår projekterne i Togfonden:

- Det er meget vigtigt, at der kommer investeringer på baneområdet. Eksempelvis banen over Vestfyn er helt central for vores jernbanetrafik i Danmark. Generelt kan man sige, at de jernbaneprojekter, der er i Togfonden skal planlægges i god tid og derfor er det vigtigt, at man tidlige tager fat på det, så man også tidlige kan få inddraget entreprenørerne.

Forligspartierne reserverede oprindeligt 28,5 mia. kroner til modernisering af jernbanenettet.

Togfonden

Daværende transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) landede i januar 2014 et politisk forlig om Togfonden

Der blev afsat 28,5 mia. kroner til kollektiv trafik. S, R, SF, EL og DF er med i forliget.

Et afgørende element i Togfonden er ambitionen om at sikre, at der i fremtiden kun er en times togkørsel mellem landets største byer, København-Odense, Odense-Aarhus, Esbjerg-Odense og Aarhus-Aalborg.

Det var planen, at Togfonden skulle finansieres via beskatning af nordsøolien, men på grund af faldende oliepriser er der rejst tvivl om økonomien i aftalen

Togfondens projekter

I sit regeringsgrundlag fra sommeren 2015 varslede Venstre-regeringen et serviceeftersyn af Togfonden.

Ifølge Transportministeriet er følgende ikke-igangsatte projekter omfattet af serviceeftersynet.

Ny højhastighedsbane over Vestfyn - 5 mia. kroner

Ny jernbanebro over Vejle Fjord - 4,4 mia. kroner

Opgraderinger (Fredericia-Aarhus H) - 1,8 mia. kroner

Øvrige regionale hastighedsopgraderinger - 1,1 mia. kroner

Ny jernbane Vejle-Billund - 752 mio. kroner

Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg - 111,5 mio. kroner

 

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109