23948sdkhjf

Minister bakker op om behov for flere veje

Men der skal først findes et økonomisk råderum. Det er der allerede i Infrastrukturfonden, mener Asfaltindustrien
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) bakker nu Dansk Byggeri op i, at der er behov for yderligere investeringer i landets infrastruktur. Men først så snart råderummet tillader det.

På baggrund af en række beregninger, der viser, at investeringer i infrastrukturprojekter landet over giver store gevinster for samfundet, har Dansk Byggeri efterlyst, at der investeres mere i vejprojekter over hele landet.

Også analyser fra Vejdirektoratet viser, at der er en lang række vejprojekter, som vil være samfundsøkonomisk rentable at igangsætte.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen er derfor ikke i tvivl om behovet for yderligere investeringer i infrastrukturen.

- Jeg er helt enig med byggeriet om, at vi skal investere mere i landets vejinfrastruktur. For samfundsøkonomisk fornuftige investeringer i vores veje gør os alle rigere og gør hverdagen lettere for erhvervslivet og de tusindvis af pendlere, som hver dag lever med frustrerende trængsel, siger ministeren.

Loft over investeringer

Den danske stat er dog i en situation, hvor den er underlagt et loft for, hvor mange penge der kan bruges på at sætte nye anlægsprojekter i gang.

Af VLAK-regeringens regeringsgrundlag fremgår det, at den har det som en klar prioriteret i sit regeringsgrundlag at skabe råderum og finde midler til blandt andet at bygge flere veje. Derfor vil regeringen finde et grundlag for at øge rammen for de offentlige investeringer i infrastruktur i forbindelse med de politiske forhandlinger om en løsning af udfordringerne frem til 2025, forklarer Ole Birk Olesen.

- Vi er nødt til at finde råderum, før vi kan gå i gang med at planlægge fremtidens infrastruktur. Det arbejder vi på nu. Og jeg håber, at de andre partier vil hjælpe med til at finde finansieringen og ikke blot stå klar, når pengene skal bruges, siger han.

Godt signal

Hos Dansk Byggeri kvitterer branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri for ministerens anerkendelse af, at der skal flere penge til anlægsområdet.

- Der går ganske lang tid fra beslutning om bygning af en ny vej, til bilerne kan tage den i brug, og derfor er det et godt signal fra Ole Birk Olesen, at regeringen vil øge rammen for investeringer i infrastruktur i forbindelse med de politiske forhandlinger om udfordringerne frem til 2025. Der er ganske enkelt brug for en flerårig bred politisk aftale om infrastrukturinvesteringerne, siger Niels Nielsen.

Også adm. direktør i Asfaltindustrien Anders Hundahl er positiv over for ministerens udmelding. Han bakker samtidig op om behovet for en 2025-plan, hvor vejinvesteringer indgår.

- Råderummet til veje er der. Vi har en Infrastrukturfond, hvor pengene løber tilbage, fordi det er blevet billigere at anlægge veje, og fordi man kan gøre det hurtigere. Man bør derfor lave en 8-årig masterplan for vejområdets langsigtede investeringer. Ellers skaber man usikkerhed og det er gift for virksomhederne, siger han.

Infrastrukturprojekter
Kraka lavede i sommeren 2016 en analyse for Dansk Byggeri, hvor de skitserede omkostningerne og den interne rente ved infrastrukturprojekter i Danmark. Som supplement til denne analyse er skøn for tilbagebetalingstiden for udvalgte projekter vurderet nedenfor:
3. Limfjordsforbindelse, 6,8 mia. kr., 18 år
E45 mellem Fredericia og Kolding, 0,9 mia. kr., 9 år
Fynske motorvej syd for Odense, 1,8 mia. kr., 18 år
S-tog til Helsingør, 0,4 mia. kr., 16 år
Udvidelse af Kystbanen, 0,3 mia. kr., 16 år
Helsingør-Helsingborg forbindelsen, 20 mia. kr., 22 år

Kilde: Dansk Byggeri på baggrund af Kraka
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141