23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Genbrugsasfalt for 300 mio. kroner samler støv hos producenter

Asfaltindustrien klager til minister over, at Vejdirektoratet tøver med at købe ny type genbrugsasfalt












Skeen i den anden hånd























Cirkulær økonomi det nye sort



























Læs ogsåVejdirektoratet tøver med genbrugEt bjerg på omkring 900.000 tons genbrugsasfalt til en værdi af mindst 300 mio. kr. har hobet sig op hos de danske asfaltproducenter. Producenterne har vanskeligt ved at få solgt de nye typer genbrugsasfalt, fordi den altdominerende indkøber herhjemme, Vejdirektoratet, afviser genbrugsmaterialerne af bekymring for kvaliteten. Men branchen har i de senere år brugt millioner på at udvikle nye og bedre typer genbrugsasfalt, og de nuværende vejregler tillader allerede genbrug, så det argument holder ikke længere, lyder det fra brancheforeningen Asfaltindustrien, som har klaget til transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt (V) over Vejdirektoratets praksis. "Det er rigtigt, at industrien i 1980’erne ikke havde styr nok på kvaliteten, og derfor har vi brugt et tocifret millionbeløb på at tage skeen i den anden hånd. Vi har lagt vores arbejdsgange om, og i dag er der styr på både opfræsning, blandingsprocessen og opbevaring. På den baggrund ærgrer det os, når vi nu har brugt kræfter på det, at vi ikke kan komme i gang med at sælge materialerne," siger Anders Hundahl, adm. direktør i Asfaltindustrien, til Licitationen - Byggeriets Dagblad. Ifølge Asfaltindustrien har den nye genbrugsasfalt en kvalitet, som er fuldt på højde med traditionel asfalt uden genbrug. Branchen peger på, at i eksempelvis Hamborg er vejmyndighederne gået aktivt ind og har foreskrevet genbrugsasfalt, hvilket betyder, at den tyske storby i dag genbruger op til 95 procent af asfalt i de øverste slidlag, hvor der sjældent tilsættes over 50 procent hos de danske asfaltfabrikker. I brevet til transportministeren klager Asfaltindustrien over, at Vejdirektoratet tilsyneladende bruger et fælles projekt, Cirkulær Asfaltproduktion i Danmark, til at skyde stillingtagen og igangsætning af genbrugsasfalt til hjørne. "Det er efter vores opfattelse ikke rimeligt, da de nuværende vejregler allerede tillader genbrug i slidlag. Vi ser derfor frem til en dialog med Vejdirektoratet om, hvordan vi kan få gang i genbrug af slidlag med det samme," skriver Anders Hundahl i brevet. Projektet, som foruden Vejdirektoratet har deltagelse af asfaltentreprenøren Lemminkäinen, Teknologisk Institut, Asfaltindustrien og Kommunernes Landsforening, afprøver forskellige typer genbrugsmaterialer, men ventes først at være færdigt i 2018. "Det betyder, at vi ikke kan begynde at lægge genbrugsasfalt før tidligst om tre år - i 2019, og det er længe at vente," siger Anders Hundahl. Ifølge ham er lagrene af gammel asfalt vokset fra 712.000 tons i 2013 til mere end 900.000 tons i dag - svarende til en værdi af mindst 300 mio. kr. fordelt på en håndfuld danske asfaltproducenter, herunder Arkil, Lemminkäinen, NCC Industry og Colas Danmark. "Det er ærgerligt, for det koster penge at opbevare materialerne, og det har kostet at bygge fabrikkerne om til genbrugsproduktion. Der er investeret rigtig meget i det nye produkt, og vi vil meget gerne kunne imødekomme efterspørgslen på cirkulær økonomi. Det er jo det nye sort," siger Anders Hundahl. Men hvis ikke Vejdirektoratet vil købe genbrugsasfalten, kan I så ikke sælge det til eksempelvis kommunerne i stedet for? "Jo, der er meget stor interesse for genbrug og cirkulær økonomi i kommunerne, og vi sælger også til dem i et vist omfang. Men Vejdirektoratet er meget trendsættende, så hvis de er tilbageholdende, lytter kommunerne til dem, fordi det er dem, der har ekspertisen blandt indkøberne". Anders Hundahl understreger dog, at Asfaltindustrien på det seneste er begyndt at fornemme en mere positiv holdning hos Vejdirektoratet, som har ansvaret for statens veje, herunder motorveje, hovedlandeveje og mange af landets broer - i alt cirka 3.800 km vej. :
BREAKING
{{ article.headline }}
0.203