En klage over udbudsprocessen i forbindelse med byggeriet af Femern-tunnelen har sat en stopper for de underskrifter på Femern-kontrakterne, der skulle finde sted fredag.
De vindende entreprenører skulle ellers have underskrevet kontrakterne på hele anlæggelsen af Femern-projektet under et arrangement fredag eftermiddag på Axelborg i København. Men klagen fik torsdag eftermiddag Femern A/S til at aflyse arrangementet
"Af forsigtighedsgrunde må vi med dyb beklagelse aflyse underskriftsarrangementet", oplyser Femern A/S i en pressemeddelelse.
Entreprenørselskabet Per Aarsleff A/S og rådgivervirksomhederne Cowi og Sweco Danmark var de deltagende danske selskaber i de internationale konsortier, der vandt udbudsrunden på Femern-projektet tilbage i marts.
Klagen handler om selve udbudsprocessen og er indgivet ved Klagenævnet for Udbud. Femern A/S oplyser, at de har iværksat en gennemgang af klagen og er i dialog med de vindende entreprenører omkring mulighederne for at håndtere situationen mest hensigtsmæssigt.
"Vi ser frem til det forsatte samarbejde og den videre proces", lyder det i meddelelsen.
Tyskere har klagetIfølge DR Nyheder bekræfter Klagenævnet for Udbud, at klagerne er de to store tyske entreprenørvirksomheder Hochtief og Züblin, som sammen var blandt de konsortier, der bød på Femern-kontrakterne.
Men hverken Züblin, Hochtief eller Femern A/S ønsker over for DR Nyheder at oplyse, hvad klagen går ud på.
Nu skal Klagenævnet tage stilling til, om klagen skal have opsættende virkning, som vil tvinge Femern A/S til at vente med at underskrive kontrakterne, til klagesagerne er afsluttet.
Femern-Projektet bliver danmarkshistoriens hidtil største anlægsprojekt. Det ene af de vindende konsortier- Femern Link Contractors, hvor Aarsleff deltager og Cowi A/S er rådgiver - skal både anlægge sænketunnellen og bygge tunnelfabrikken. Samtidig skal konsortiet også opføre portaler og ramper, hvor Aarsleff bliver ordførende entreprenør. Sweco Danmark A/S er rådgiver for konsortiet Fehmarn Belt Contractors, der skal stå for gravearbejderne.
Efter planen skal projektet til godt 53 mia. kroner skydes i gang i 2018 og vil tage otte år at anlægge.