23948sdkhjf

Opbakningen til Femern er vaklende

I takt med at usikkerhed omkring Femern-forbindelsen vokser, begynder flere partier at overveje deres støtte
Flere partier begynder at vakle og sår nu tvivl om, hvorvidt danmarkshistoriens største anlægsprojekt, den omkring 60 mia. kroner dyre Femern-forbindelse, nogensinde bliver til noget. Det skriver både Finans og DR Sjælland.

Udmeldingerne kommer få dage, inden Folketingets transportordførere torsdag mødes for atter at diskutere økonomien i tunnelforbindelsen til Tyskland.

”Vi trykker ikke på nogen ja-knap i forhold til Femern, før vi har fuldstændig nagelfast sikkerhed for, at økonomien hænger sammen”, siger Kim Christiansen, transportordfører for DF til Finans.

Også Liberal Alliance giver over for Finans udtryk for bekymring.

Trafikforskere har sat spørgsmålstegn ved den forventede trafik og derved projektets økonomi. Desuden var entreprenørernes tilbud 8,9 mia. kroner højere end ventet, og EU-støtten kun halvt så stor som forventet.

På den tyske side af Femern Bælt er der også problemer. Resultatet af høringer med befolkningen og potentielle retssager kan forhale processen i flere år.

Frygter tyske forsinkelser

Også i Folketingets røde blok er flere partier i færd med at genoverveje støtten. SF er ifølge transportordfører Karsten Hønge især bekymret over udsigten til årelange forsinkelser på den tyske side og for økonomien i projektet.

”Vi er hård presset af tiden, for vi skal jo give svar til de entreprenører, der har givet bud 1. maj. Skal vi benytte deres tilbud eller give udsættelse? Hvad sker der egentlig med projektet”, siger Karsten Hønge til DR Sjælland.

Også De Radikale tvivler nu, fortæller transportordfører Andreas Steenberg.

”Vi er også bare nødt til at se realiteterne i øjnene. Det er blevet dyrere, og vi ved ikke, hvornår der kommer gang i byggeriet. Det skaber usikkerhed, og vi bliver nødt til at sige, at det kan være, at vi kommer til at droppe forbindelsen”, siger Andreas Steenberg til DR Sjælland.

Sektororganisationen DI opfordrer politikerne til at lægge deres bekymringer til side. Kontrakterne kan eventuel gøres betingede af afgørelsen i Tyskland, foreslår DI ifølge Finans.

Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) ønsker ifølge Finans ikke at udtale sig om sagen, før der er holdt møde i forligskredsen. /Ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125