Man kan jo godt blive lidt stolt, når danskere bliver positivt omtalt i udenlandske medier. Senest har arkitekt Bjarke Ingels fra tegnestuen BIG fundet vej til spalterne i den store amerikanske avis New York Times, hvor han ligefrem hyldes som den måske mest betydningsfulde arkitekt, man aldrig har hørt om.
Han har da også haft succes i udlandet og vundet flere spektakulære projekter. Og det kan da heller ikke udelukkes, at Bjarke Ingels er med til at inspirere en lang række unge herhjemme til at gå arkitektvejen.
Faktum er i hvert fald, at ikke bare landets arkitektskoler vækker stor interesse hos de uddannelsessøgende, men også en lang række uddannelser, hvor design og arkitektur indgår. Og det er jo ganske fint, når Danmark i fremtiden skal markedsføre sig på god arkitektur og ikke mindst design, som også udlandet efterspørger.
Men her er det også vigtigt at have virksomhederne med. Og derfor er det også interessante synspunkter, som rektoren for Arkitektskolen i Aarhus, Torben Nielsen, kommmer med i et interview i dag i Licitationen - Byggeriets Dagblad. Set fra hans bord har danske virksomheder nemlig udviklet et særligt forkælelsesfænomen, hvor de forventer at uddanelserne leverer præcis det, de gerne vil have.
Her bør virksomhederne ifølge rektoren i stedet søge samarbejde med nyuddannede arkitekter og designere, så virksomhederne måske får noget, de ikke havde forventet.
Og hvem ved, om der ikke ud af det uventede, kan komme helt nye perspektiver og måder at tænke på, der på sigt kan løfte virksomheden.