LA frygter togfond er varm luft
Liberal Alliance er bange for, at regeringens højt profilerede Togfond.dk kan ende med at koste statteyderne dyrt
Så kontant udtrykker Liberal Alliances transportpolitiske ordfører, Leif Mikkelsen, sig om situationen, efter at faldende oliepriser sætter alvorligt spørgsmålstegn ved finansieringen af regeringens store togprojekter gennem Togfonden, som skal finansiere infrastruktur, der muliggør timemodellen og elektrificering af resten af hovedbanenettet.[
Jyllands-Posten har præsenteret beregninger fra Skatteministeriet, som viser, at regeringens togfond kan være underfinansieret med omkring 11,5 mia. kroner, hvis oliepriserne udvikler sig, som eksempelvis Nordea forventer.
Ikke et øje tørt
- Der var ikke et øje tørt, da regeringen lovede danskerne den højt profilerede togfond. Men gang på gang viser det sig, at det bliver så godt som umuligt at kratte pengene ind gennem brandbeskatning af Nordsøolien. Regeringens falske oliepriser er det rene hasard med skatteborgernes penge, og det er dybt uansvarligt. Regeringens togfond på 27,5 milliarder kroner tager afsæt i en gennemsnitlig oliepris på 134 dollars i perioden 2015-2020, men Nordea forventer, at Nordsøolien vil koste 100-110 dollars i denne periode, mens man ifølge olieselskabet Bayerngas kan købe kontrakter på levering af Nordsøolie i 2018 til 88 dollars, siger Leif Mikkelsen.
Han frygter for, hvor regningen ender".
- Når regeringen forgæves har forsøgt at pelse olieselskaberne og stadig mangler penge, så kan det blive en dyr fornøjelse for skatteyderne. Jeg kan godt forstå, hvis danskerne fremover vil holde et vågent øje med oliepriserne, for regeringen har ingen skrupler med at opkræve skatter og afgifter, når problemerne med togdriften i Danmark skal løses. Men i stedet for at frede DSB burde regeringen frede skatteyderne og få sat gang i udlicitering af togdriften, siger Leif Mikkelsen.