Kreativitet vægtes lavt hos ledere
Rådgivningsvirksomheder og entreprenører rutter ikke med pengene, selv om efterspørgslen er på vej op. Det kan gå ud over kreativiteten
40 procent af lederne i byggeriet venter yderligere effektiviseringer, viser en ny undersøgelse udført af BullsEye Communication for den internationalt anerkendte arkitektvirksomhed Arkitema.
105 partnere og administrerende direktører har deltaget i undersøgelsen, der har kigget på tendenser hos byggebranchen.
Et gennemgående tema er øget fokus på drift og effektivitet.
Arkitekter, ingeniører, entreprenører og andre spillere i byggeriet fortsætter med at effektivisere i det kommende år, viser undersøgelsen, og det undrer ikke kommunikationschef Holger Dahl hos Arkitema Architects, der vurderer, at mange virksomheder i byggeriet stadig ikke føler sig sikre på fremtiden.
- Selv blandt arkitekter, der skal være kreative for at lave et godt stykke arbejde, er der meget lidt fokus på kreativiteten. Det er meget overraskende, siger Holger Dahl, som uddyber:
- At lederne først og fremmest efterspørger fleksibilitet" hos medarbejderne kan føre til mere stress, siger Holger Dahl:
- Den romantiske forestilling om, at arkitekten sidder med den bløde blyant er med denne undersøgelse for alvor vingeskudt. Nu er der fokus på proces og gevinster ved at trimme virksomheden, siger Holger Dahl til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Rutter ikke med pengene
Selv om Arkitema erkender, at der er mange fortolkningsmuligheder, kan undersøgelsen være udtryk for, at de bratte fald i omsætningen i byggebranchen de seneste år har gjort en stor del af branchen meget risikobevidst.
- Derfor begynder man ikke pludselig at rutte med pengene, selvom der er flere positive efterspørgselstendenser i luften. Et andet forhold kan være, at arkitektvirksomheder, ingeniører og entreprenører har fået bekræftet, hvor stor værdi der ligger i at trimme organisationen. Det er de blevet dygtige til og har derved høstet synlige økonomiske gevinster, siger Holger Dahl, der til Licitationen - Byggeriets Dagblad og tilføjer, at kreativitet ikke stopper blot fordi virksomheden får fokus på mere effektive processer:
- Arkitektfaget har altid været præget af stor travlhed og intense udslag af kreativitet op til afleveringer, siger han.
Hos Dansk Byggeri vurderer chefkonsulent Jan Alstrøm, at effektiviseringerne vil vare et godt stykke tid endnu".
- Konkurrencen er skærpet, og i dag er der flere om buddet også til de mindre opgaver. Men trimning og effektiviseringer af virksomhederne kommer ikke nemt. Det er hårdt arbejde, når virksomhederne skal udvikle nye produkter og løsninger, siger Jan Alstrøm, der til Licitationen - Byggeriets Dagblad tilføjer:
- Kreativiteten er imidlertid ikke nødvendigvis under pres, fordi flere bliver bedt om at give en pris på en opgave. Men der er klar tendens til, at der er blevet mindre råd til at betale for arkitektens rådgiverydelser. Så konkurrencen for arkitekter går ikke kun på prisen, men også på deres ikke så målbare kreativitet. Blandt andet derfor er der øget tendens til, at man udbyder systemleverancer med leverandørprojektering, siger Jan Alstrøm.
Ifølge kommunikationskonsulent Lasse Gammeljord hos BullsEye, som har forestået undersøgelsen, har man ikke set det sidste til flere krav om effektivisering.
- Tendensen er, at medarbejderne bliver presset mere end for fem-seks år siden. Flere steder bliver der i øget omfang lagt op til, at man arbejder over, at mobilen er åben i weekenden og så videre, siger han.