Tværtimod. Det drejer sig om, at selvom man ikke skal videre med en gymnasieuddannelse eller et andet bogligt fag, så stilles der altså også krav til andre fag, som for eksempel en håndværksuddannelse. Det kræver altså nogle grundfærdigheder at blive tømrer eller murer, hvor blandt andet matematik er en rigtig god balast at have med i bagagen. Noget andet er, at med grundlæggende færdigheder i matematik, regning og dansk, så kommer man altså væsentligt længere her i tilværelsen.
Det er også misforstået, at man ikke kan stille krav, selvom man ikke er den store boglige begavelse. Unge som aldrig har prøvet at føle en sejr, får det svært senere i livet. Der skal være noget at gå efter, hvad enten man vil være håndværker eller atomfysiker. Det er bare forskellige krav, der stilles. Men resultatet er det samme, nemlig at man ved at arbejde med tingene og have et mål, så kommer man også videre.
Vi kan ikke tillade os at lade unge, som ikke skal have en længere videregående uddannelse, blive til tabere i udviklingen. Som en kinesisk lærer sagde i TV her forleden:
De der kommer let til tingene nu, får det det svært senere i livet. Ofte er det nemlig de, der skal arbejde mere for at opnå resultater, der vinder, fordi de lærer værdien af arbejde". Dén læresætning - kinesisk eller ej, kunne vi godt tage ved lære af her i landet.
Selvfølgelig kan vi tillade os at stille krav. Et to-tal - svarende til en sekser efter den gamle skala, er ikke et urimeligt krav. Men der vil stadig være nogle, der har det svært med det, og her skal der sættes seriøst ind med den nødvendige hjælp, så de også kan bestå prøven - så også de får en succesoplevelse.