23948sdkhjf

Sibiriske rødder på motorvejen

700 kubikmeter lærketræ er brugt til espalieren til støjværn på det nye stykke motorvej ved Roskilde
Tømrermester Jan Lindgaard fra Julius Nielsen & Søn viser rundt på pladsen ved Darupvej i Roskilde.

Her har to mand i et års tid stået og produceret det espalier, som beklæder det nye støjværn på den nye del af Holbækmotorvejen gennem Roskilde.

Ud fra en fast skabelon er lærketræet savet til og de nye espalierer er derefter blevet samlet og kørt ud til motorvejen, hvor de er monteret på de aluminiumsværn, som holder støjen på afstand.

For lærketræet har ikke nogen funktion i forhold til støj, men er et æstetisk valg. Det skaber spil for øjet langs motorvejen og stemning inde i haverne, hvor espalierne er beklædt med kobbertråde, så der kan vokse grønt op ad dem.

- Jeg bestilte alle brædderne på 4,20 meter og valgte helt bevidst lærk i en bedre kvalitet end det beskrevne for at undgå spild. Træet har været i en ensartet og vældig fin kvalitet, og det er kun ubetydeligt spild, vi har haft, forklarer tømrermester Jan Lindgaard fra Julius Nielsen & Søn,

Lærketræet vokser i ekstrem kulde i Sibirien i Rusland. De hårde vækstbetingelser fører til langsom vækst, og derfor får træet nogle smalle årringe, der gør det stærkere og mere holdbart end nordiske træsorter.

Sibirisk lærketræ egner sig således godt til at stå på en motorvejsstrækning, hvor vejr, vind og forurening er hårde modspillere.

Støjværn på ni meter

- Vi valgte at bruge Sibirisk lærk til støjværnene, fordi det har flere fordele, forklarer arkitekt Jesper Krillov fra Bjarrum Arkitekter, der har tegnet stregerne til de nye støjværn.

- Først og fremmest var det et arkitektonisk valg, fordi lærk giver nabosiden en blødere og mere havepræget karakter, hvorimod stål ville skabe et hårdt anlæg. Samtidig var det vigtigt med en træsort, som tåler den hårde miljøbelastning ved en motorvej. Og da Vejdirektoratet desuden har en strategi om at undgå brugen af trykimprægneret træ, var valget let, siger Jesper Krillov

Naboerne til motorvejen gemmer sig bag høje mure, og som udgangspunkt er støjværnene fire meter, men nogle steder står espalierne på en mur, og her bliver de otte-ni meter høje.

40 espalierer om dagen

På pladsen, hvor espalierne er samlet, har Julius Nielsen & Søn i et års tid haft to mand i gang.

Dag efter dag er nogle af de 700 kubikmeter lærketræ kørt med gaffeltruck ind under det halvtag, hvor brædderne skulle skæres til. Herefter blev hvert stykke træ lagt i en skabelon og aluminiumsskinnerne skruet på, hvorefter en espalierdel var klar.

Der kunne laves cirka 40 espalierdele pr. dag. Knap en tredjedel er der arbejdet med i to omgange, da de dele, som vender ind mod private haver, skulle beklædes med kobbertråd, som blomster og planter kan sno sig ind i.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125