23948sdkhjf

Lufthavn afprøver ny type asfalt

Billund Lufthavn er med i pilotprojekt, hvor den afprøver asfalt beregnet til hård belastning
Billeder af halvdruknede biler på oversvømmede veje er ikke længere et særsyn.

Klimaforandringerne giver hyppigere skybrud og en større regnmængde, og derfor er håndtering af regnvand en voksende opgave for kommuner og bygherrer.

Innovationen inden for lokal afledning af regnvand (LAR) er stor, og over hele landet eksperimenteres med regnvandsbassiner, grønne tage og lignende.

Men den største udfordring er de befæstede arealer i byområder, som for eksempel veje og parkeringspladser. Hvis de mange befæstede kvadratmeter bruges aktivt i arbejdet med LAR, kan de aftage enorme mængder regnvand.

Billund Lufthavn har siden sommeren 2012 testet en ny såkaldt permeabel asfalt. Det vil sige, at den er åbnet og dermed har en høj vandgennemtrængelighed.

Vandet trænger fra asfalten ned i et bærelag opbygget af et stabilgruslignende produkt med en stor porevolumen, der kan optage store mængder vand meget hurtigt, på samme måde som man kender det fra en faskine.

Stor udfordring

Bærelaget er opbygget så evnen til at dræne ikke påvirker bæreevnen.

- Afledning af regnvand er en stor udfordring, og problemet bliver større og større. Billund Lufthavn har store befæstede områder, og vi møder stadig skrappere begrænsninger for, hvad vi må udlede til vandløb, og derfor er nedsivning den ideelle løsning, siger Karsten Callesen, der er afdelingsleder for mark og miljø i Billund Lufthavn.

Asfalten er lagt på en af tilkørselsvejene til lufthavnens cargocenter, en vejstrækning der belastes relativt hårdt med 120-150 lastbiler i døgnet og i perioder også med parkerede lastbiler.

- Det er perfekt! Det fungerer upåklageligt. Den permeable asfalt er altid tør, selv under kraftig regn, og når andre veje, som ellers er drænede, står under vand. Den permeable asfalt har ligget i halvandet år, og der er ingen tegn på sporkøring, selvom opbygning er anderledes, siger Karsten Callesen.

Et skridt videre

Den nye type asfalt er udviklet af NCC Roads, og bærelaget, DrænStabil, har været på markedet i et par år og har opnået stor succes sammen med permeable belægningssten på torve og pladser. Med den nye permeable asfalt går man et skridt videre, så boligveje og asfalterede pladser også kan bruges aktivt i arbejdet med håndtering af regnvand.

Stor effekt

Permeable belægninger har en stor effekt per kvadratmeter, og er derfor et af de mest effektive våben i kampen med regnvandet.

Bærelaget har en porevolumen på 30 procent og kan derfor aftage endog meget store mængder vand.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.104