Øget prispres styrker kreativiteten
Mens de store producenter forsøger at sælge mere rådgivning end beton, agerer de mindre betonproducenter helt operationelt
Hos betonelementproducenten Give Elementer har man igennem 50 år haft den holdning, at virksomheden skal optimere sig ud af et prispres. Det har med årene gjort virksomhedens produktionsapparat uhyre simpel og optimeret.
Men alligevel fortsætter presset på priserne.
Derfor må man som lille betonproducent evne at tænke i andre og mere alternative baner for at gå fremtiden i møde, hvis man skal levere sorte tal på bundlinjen.
- Vi er kendte for vores simple men effektive produktionsapparat med ved også godt, at vi i fremtiden også må tænke innovativt og kreativt inden for fabrikkens vægge for fortsat at kunne tjene penge på beton. Det er ikke længere nok at optimere produktionen. Vi må optimere hele processen fra forespørgsel til levering. Når prispresset tynger, er det selvfølgelig helt oplagt først at se sig om i produktionen og i organisationen for at optimere i en grad, som gør virksomheden modstandsdygtig over for markedets prispres. Det er helt naturligt, men slet ikke nok i dag, som markedet ser ud, siger salgskonsulent Finn Eskildsen fra Give Elementer.
Kundeinddragelse
Producenten forsøger også i højere grad at inddrage kunderne.
Hvis kunden i højere grad selv kan være med til at definere sit byggeri med simple byggeklodser vil det være en simpel optimering for Give Elementer.
Det giver en bedre indsigt for kunden, mere indflydelse og større overblik.
- Det er en win win, som sikrer beton til de rigtige priser og en kundeoplevelse, der gør, at kunden kommer igen. Men også en vej, der er helt modsat de større betonproducenter, der forsøger at sælge mere rådgivning end beton for at få sorte tal på bundlinjen, siger Finn Eskildsen.
Robotteknologi
Der er dog også fokus på optimering i produktionshallen, hvor robotteknologi ikke er til at komme udenom i fremtidens betonproduktion.
- Det er i hvert fald et område, vi er begyndt at interessere os lidt for. Vi er kendte for at kunne levere beton til den rigtige pris og samtidig tjene penge på det. Det vil vi gøre alt for at blive ved med. Om vejen så går gennem 3D, printer, robotter, øget kundeinddragelse eller noget andet, siger Finn Eskildsen
Give Elementer havde i regnskabsåret 2012/2013 en bruttofortjeneste på 33,7 mio. kroner og landede et overskud efter skat på 15,1 mio. krone