23948sdkhjf

Danskere kan bygge ny metro

Danske entreprenørvirksomheder har kompetencerne til at anlægge ny metrostrækning
Danske entreprenørvirksomheder har de nødvendige kompetencer til at anlægge mere metro i København og dermed være med til at sikre flere danske arbejdspladser. Det er vurderingen hos Danske Anlægsentreprenører, efter regeringen og Københavns Kommune forleden blev enige om, at der skal anlægges en metrolinje fra Cityringen til Sydhavnen.

- Kompetencerne er til stede, hvad vi jo også så i forbindelse med Cityringen, hvor et dansk konsortium bød og var med i opløbet, og for nogle år siden udførte MT Højgaard den borede fjernvarmetunnel fra Amagerværket under byen. Kompetencerne er der. Det afgørende er, hvordan udbuddet skrues sammen og hvor meget risiko, bygherren vælter over på entreprenørerne, siger Niels Nielsen, direktør i Danske Anlægsentreprenører, en brancheorganisation under Dansk Byggeri.

- Det er erfaringen, at når det er danske entreprenører, der får de store anlægsopgaver, så bliver andelen af dansk arbejdskraft større, end hvis det bliver en udenlandsk entreprenør - og det uanset, om den danske entreprenør i et vist omfang bruger udenlandske underentreprenører, siger han.

- Det siger sig selv, at dem, der vil byde på en stor boreopgaven som en ny metrostrækning, ikke har maskinerne til opgaven stående på lager. De vil afsøge markedet globalt for at se, om der er maskiner, der kan aftages, eller om der produceres nye. Samtidig går entreprenørerne sammen i konsortier for at samle de nødvendige kompetencer, siger Niels Nielsen.

Kobles på Cityringen

Regeringen og Københavns Kommune er enige om at anlægge en metro til Ny Ellebjerg via Sydhavnen med fem stationer til en samlet pris af 8,6 mia. kroner - inklusive 30 procent reserve. Sydhavnsmetroen kobles på Cityringen ved det kommende kontrol- og vedligeholdelsescenter på det tidligere jernbaneterræn ved Dybbølsbro.

Dermed kobles Sydhavnsafgreningen på Cityringen og resten af metronettet. Det er tanken, at Sydhavnsmetroen skal fungere som en forlængelse af pendullinjen fra Nordhavn til København H.

Aftale giver besparelse

Arbejdet skal formentlig udføres i perioden 2018-2023. Når regeringen og Københavns Kommune indgår aftalen nu sker det af hensyn til det såkaldte afgreningskammer, der skal etableres på Metrocityringen.

Sammentænkningen med anlægget af Cityringen vil medføre både besparelser på anlæg af Sydhavnsmetroen og muliggøre en tidligere åbning end ellers. Staten og Københavns Kommune betaler hver halvdelen af afgreningskammeret. Dansk Byggeri vurderer, at arbejdet med Sydhavnsmetroen vil give 4.000 arbejdspladser alene i bygge- og anlægsbranchen samt yderligere 5.000 indirekte job.

Nyt knudepunkt

Med metrolinjen skabes der et nyt trafikknudepunkt på Ny Ellebjerg Station med omstigning mellem metro, S-tog og fjern- og regionaltogtrafik.

Samtidig vil metrolinjen ifølge aftalen have positiv indvirkning på byudviklingen i Sydhavnen.

Alle parter udtrykker i en fælles pressemeddelelse tilfredshed med aftalen. Det gælder ikke mindst overborgmester Frank Jensen (S):

- Alle ved, at det har været et af mine stærkeste ønsker at få udbygget metroen. Vi får en Sydhavnsmetro, en Nordhavnstunnel og mere metro i Nordhavn. Det er en utroligt vigtig aftale om bedre trafik i København. Alene byggeriet af Sydhavnsmetroen vil øge antallet af metropassagerer med 43.000 dagligt og mindske trængslen, siger Frank Jensen.

Fire underjordsstationer

Parterne har i aftalen lænet sig op ad en udredning af en Sydhavnsmetro, som Metroselskabet sidste sommer gennemførte for ejerne.

Man peger på en linje med fire underjordiske stationer ved Fisketorvet, ved Frederiksholmsløbet, ved Slusen og ved Mozarts Plads og endestation ved Ny Ellebjerg Station i terræn.

Regeringens bidrag til den ny metrolinje tilvejebringes ved, at staten overdrager hovedparten af sin ejerandel af By & Havn I/S til Københavns Kommune, som herefter har ansvaret for finansieringen af resten af Sydhavnsmetroen.

Københavns Kommune tilvejebringer finansieringen dels via kontante indskud i Metroselskabet, dels via By & Havn, der indskyder den resterende finansiering i Metroselskabet.

Der er med aftalen i øvrigt også skabt mulighed for en senere forlængelse af den allerede vedtagne metro til Nordhavn.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11