Veje til tiden
Mange bilister og øvrige trafikanter raser til tider over dem. De mange vejprojekter rundt i landet, som nedsætter hastighederne på motorvejene, skaber lange køer og øger transporttiden betragtelig, imens projekterne står på. Men det kan unægtelig ikke undgås, når vi udbygger og vedligeholder det danske vejnet, og nu viser en ny opgørelse fra Vejdirektoratet, at myten om de ofte forsinkede statslige vejprojekter ikke holder. For de bliver faktisk færdig til tiden eller ligefrem tidligere end planlagt. Det er ikke kun glædeligt ud fra et samfundsmæssigt perspektiv, men også glædeligt ud fra et entreprenørsynspunkt. For en af vejene til de mere punktlige vejprojekter er et øget samarbejde mellem bygherren - i dette tilfælde Vejdirektoratet - og så entreprenørerne. Her starter projektet og dialogen nemlig langt oftere allerede i planlægningsfasen. Det øger entreprenørernes mulighed for at få medindflydelse på projektet og dermed nedsætte risikoen for forsinkende elementer. Den tidlige inddragelse har så også den fordel, at det giver vejprojekter, som holder sig inden for budgettet. Det er jo ikke kun set fra en samfundsøkonomisk betragtning glædeligt. Men det vidner igen også om en bedre projektstyring, og at bedre samarbejde mellem bygherren og de udførende er så vigtig. Jo tidligere de udførende bliver inddraget i projekterne, jo bedre planlægning kan der gøres. For det er unægtelig entreprenørerne, som kender til kostbare og mindre kostbare løsninger, og hvad der dermed gør projekterne billigere. Nu må man heller ikke glemme, at de ydre faktorer måske også har været med entreprenørerne de senere år. Alle ved at hårde vintre kan vanskeliggøre anlægsarbejder, og selvom der har været hårde perioder med frostgrader, kan det ikke udelukkes, at de milde vintre de senere år har været med til at lette anlægsentreprenørernes arbejde. Men læren er primært, at bedre samarbejde mellem bygherre og entreprenør unægtelig fører til bedre projekter. Uanset om det er et vejprojekt eller en mindre byggeopgave.