EKF-milliarder går forbi mindre byggevirksomheder
Store virksomheder trækker store beløb, når antallet af eksportmilliarder til byggebranchen fordeles hos EKF. SMVerne går andre
Svære ydelser
Eksport til nærmarkeder
Antallet af små og mellemstore virksomheder, der bruger Eksportkreditfonden, når de skal ud på eksportmarkederne er mere end fordoblet fra 215 i 2010 til 518 i 2014. Men de mindre og mellemstore eksportvirksomheder i bygge- og anlægssektoren er fraværende. - Vi kan hjælpe dem, og vi vil gerne hjælpe dem, men de kommer sjældent ind i butikken, siger Kim Richter, afdelingsdirektør for SMV og Klima i EKF. Så selvom bygge- og anlægsbranchen sidder på mange af EKFs eksportmilliarder, er det få store, der dominerer. - Det er en håndfuld ret internationale operatører i den her sektor, som vi arbejder med. Det er ikke ret mange mindre entreprenørvirksomheder, der overhovedet er aktive på eksportmarkeder, siger Kim Richter. Årsagen mener Kim Richter hænger sammen med karakteren af virksomhedernes ydelser - Jeg tror ikke, det har så meget med finansiering at gøre, jeg tror mere, det har noget med karakteren af deres ydelser at gøre. En entreprenøropgave er en opgave, der kræver en markant tilstedeværelse. Det er noget andet end at være en produktionsvirksomhed, der sender en maskine afsted til Tanzania, hvor man sætter den på et skib i Kolding havn og så har man overstået sin del af opgaven, siger han. Hos Dansk Byggeri understreger afdelingschef i den internationale afdeling, Henriette Thuen, at tallene ikke er et udtryk for, at mindre og mellemstore virksomheder i byggebranchen ikke eksporterer. - De eksporterer - både varer og tjenesteydelser. Rigtig mange tager til Norge, og Sverige og Tyskland er højdespringere, siger hun. Hun mener, at virksomhederne i højere grad bruger deres private banker, og at kendskabet til EKF ikke er på sit højeste. Derudover går det simpelthen for stærkt nogle gange. - Hos de små og mellemstore i byggeriet mangler der nogle gange en modenhed i forhold til eksport, som gør, at man ikke får gjort sig alle overvejelserne på forhånd. Der er rigtig mange ting at forholde sig til i forhold til medarbejdere, registrering af virksomheden i landet, og måske glemmer man, at det kunne være en god idé et få en garanti for, at kunden kan betale, siger hun.