23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

In-situ støbningens Ferrari nomineret

Et kompliceret in-situstøbt sti-anlæg er blandt de tre nominerede til In-Situ Prisen 2015, der uddeles i dag




























Vægge og møbler



















En 1.000 kvadratmeter stor in-situstøbt sti, der i organiske sving og med diskrete niveauforskelle fører gæster og ansatte til Novo Nordisk’ nye hovedkvarter, er nomineret til In-Situ Prisen 2015, der uddeles i dag. Så det er uden tvivl et par svært stolte herrer, der i disse dage går rundt med blikket rettet mod jorden og den hvide beton på "Ramblaen": Projektleder i Tschernings betonafdeling Tonny Schöndorff og formand Thomas Fossing kender tilblivelsen af stianlægget særdeles godt. I vinterkulden fra december 2013 til april 2014 var Ramblaen især Thomas Fossings primære arbejdsplads, og de er enige om, at det ikke bliver meget større at have udført det arbejde, der ligger til grund for nomineringen. Tscherning har udført Ramblaen og 2.100 kvadratmeter underlag til skiferbelægning som underentreprenør for Skælskør Anlægsgartnere (SKAG). Arkitekt bag det 18.000 kvm store parkanlæg er SLA Landskabsarkitekter, der sammen med SKAG allerede har vundet en pris for parken, nemlig Scandinavian Green Roof Award. - Det her er håndværk. Alt er lavet i hånden, der er ikke brugt maskiner. Der er kælet for arbejdet og vi har kunnet bruge det rigtige udstyr, materialer og langt hen af vejen den nødvendige tid til at lave det flot og ordentligt, fortæller projektleder Tonny Schöndorff, der kun har ros tilovers for det udførte arbejde. Alle arbejder er lavet i et telt, der har stået opvarmet døgnet rundt for at sikre optimal hærdning. At orkanen Bodil fik fat i teltet allerede på dag to ses stadig på det felt, der var ved at tørre op den nat. - Det er naturligvis ærgerligt. Men det understreger samtidig, at in-situstøbning er håndværk, og at det er her-og-nu-arbejde i levende materialer, siger projektlederen. I transportvirksomheden DSV’s nye hovedkvarter i Hedehusene er man også i spil i dagens konkurrence om In-situ Prisen. Her får får den svungne in-situ støbte receptionsskranke følgeskab af siddemøbler, store plantekummer og en næsten svævende skillevæg, ligeledes støbt på stedet. Også de udendørs belægninger er in-situ støbte med kostede overflader. Hovedsædet er tegnet af PLH Arkitekter A/S og har haft DS Stålkonstruktions afdeling DS Flexhal som entreprenør. Også uddannelses- og erhvervscentret Navitas på Aarhus Havn er med i dysten om In-situ prisen. Her spejler det blankslebne, støbte betongulv de in-situ støbte vægflader og halvanden meter høje, støbte bjælker, der fungerer som såkaldt svævende vægge. Udendørs er facaden i stueplan ligeledes udført i glat in-situ støbt beton. Navitas er tegnet af Kjær & Richter og Christensen & Co. med A. Enggaard A/S som entreprenør. Håndværket i fokus Detaljerne og kompleksiteten fylder godt til i Ramblaens tilblivelse. Alle 61 felter er håndglittede, hvorefter over halvdelen af dem er kostet i forskellige retninger. Somme tider i flere retninger i samme felt. - Det er ikke nemt at koste, så det bliver så pænt, som ønsket var her. Kosten skal placeres præcist og trækkes med det samme i én, lang glidende bevægelse, for at den ikke laver en fordybning i den våde beton, siger formand Thomas Fossing og mere end antyder, at det er arbejde, der skal gøres uden rystende hænder. For kostningen kan ikke gøres om "uden at sætte den anden afdeling i gang". Altså Tschernings nedrivere.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125