AO gør bæredygtighed nemt for håndværkerne

Kravene til bæredygtighed bliver større og større, og det kan for mange i byggeriet være sin sag at finde rundt i reglerne og junglen af bogstavkombinationer som DGNB, EPD og LCA. Det oplever man hos grossisten Brdr. A&O Johansen A/S (AO), der gennem de senere år har styrket indsatsen på området og oprettet en afdeling, der nu rådgiver både kunder og kolleger om de stadigt mere komplekse krav.
"Som grossist har de produkter, vi leverer, en stor indflydelse på byggeriets samlede klima- og miljøaftryk. Derfor er det naturligt, at vi spiller en central rolle i den grønne omstilling i værdikæden. Det gør vi ved blandt andet ved, at have en positiv indgang til de nye krav, hvor vi hele tiden tænker både forretning og forandring på vores kunders vegne – og på at gøre dokumentationskravene håndterbare i hverdagen,” forklarer bæredygtighedskonsulent Mia Lena Engebretsen.
Med forståelse, dialog og tæt samarbejde i værdikæden kommer vi rigtig langt med at hjælpe både kunderne med at komme i mål med deres projekter, og vores leverandører med at fremtidssikre deres produkter Bæredygtighedskonsulent Mia Lena Engebretsen

Fremtidssikret samarbejdspartner
AO kalder sig selv ‘Hverdagens Grønne Partner’ og arbejder målrettet på at gøre det nemmere for både store og små kunder med at få overblik og forståelse, til at træffe mere bæredygtige valg. Virksomheden investerer i øjeblikket massivt i kompetencer, it-infrastruktur og AI for at være bedre rustet til at hjælpe kunderne både nu og i fremtiden.
Det handler bl.a. om at dele ud af sin viden på bæredygtighedsområdet, for ifølge Mia Lena Engebretsen kan de mange regler og nye krav om dokumentation være uoverskuelige for især de mindre virksomheder, hvor man ikke har ressourcer til en intern bæredygtighedsmedarbejder.
“Det er ikke alle, der har samme vidensniveau, og vores erfaring er, at der kan gå en del viden tabt mellem de forskellige aktører i et større byggeprojekt. Vi kan favne både de mindre og de helt store virksomheders behov og yde vejledning og produkter, der matcher deres behov. Og vi kan sørge for, at dokumentationen flyder frit, hvilket skaber en positiv effekt hele vejen igennem værdikæden.”

Vidensdeling i øjenhøjde – del de gode historier
For AO er det væsentligt, at man bevarer den positive tilgang til de nye krav. Kunderne skal opleve det som en ny mulighed, ikke som en belastning.
“Med forståelse, dialog og rette samarbejder i værdikæden kommer vi rigtig langt med at hjælpe både kunderne med at komme i mål med deres projekter, og vores leverandører med at udvikle deres produkter.”
Helt konkret kan vidensdeling også foregå ved, at AO sender bæredygtighedskonsulenterne ud for at mødes med kunderne lokalt og fortæller om de nye krav og regler.
“Det handler om at gøre vores kunders hverdag lidt lettere og forsikre dem om, at vi har alle de nødvendige produkter, vejledninger og tilhørende dokumentation. Efter sådan et møde med dialog i øjenhøjde kan jeg mærke, hvordan skuldrene sænker sig hos dem – fordi de oplever, at vi har deres ryg,” siger Mia Lena Engebretsen. Hun opfordrer til at dele de gode historier indenfor bæredygtighed.
“Det gør vi internt i AO, da det er langt nemmere at relatere til hverdagshistorierne, når vi taler med kunderne. Det gælder både historier der har haft positivt og negativt udfald. Man høster erfaringer af begge dele.”
KONTAKTBOKS:
AO fortæller at de altid er klar til en god dialog omkring nuværende eller kommende projekter, og til at give et godt råd med på vejen. Ræk ud til din kontaktperson hos AO, eller kontakt Mia på men@ao.dk
Se mere på www.ao.dk
Kilde Brdr. A&O Johansen A/S