23948sdkhjf

Togforbindelse over Femern Bælt forsinkes i flere år

Ifølge sn.dk har den tyske styrelse for jernbaner skrevet, at det vil tage seks et halvt år at bygge tunnelen

Jernbaneforbindelsen over Femern Bælt vil blive forsinket i flere år.

Det skriver det regionale medie sn.dk på baggrund af et dokument fra den tyske styrelse for jernbaner, Eisenbahn-Bundesamt.

Ifølge sn.dk skriver den tyske styrelse, at det kommer til at tage seks et halvt år for Deutsche Bahn, som er det tyske svar på DSB, at bygge den 2,2 kilometer lange tunnel, som skal forbinde togsporene mellem den tyske ø Femern og det tyske fastland.

Da byggeriet af tunnelen endnu ikke er godkendt, kan der ifølge sn.dk derfor tidligst køre tog over Femern Bælt-forbindelsen i slutningen af 2032. Det kan blive endnu senere ved forsinkelser af projektet.

Målet er, at Femern-forbindelsen skal stå klar i 2029. Den skal også rumme biltrafik.

Femern A/S vil ikke forholde sig til udmeldingen fra den tyske jernbanestyrelse.

- Vi er bekendt med de aktuelle artikler i tyske medier om Femern Sund-tunnelen.

- Såfremt tidsplanen for de tyske landanlæg ændrer sig, så forventer vi, at den tyske regering vil orientere den danske regering, siger pressechef i Sund & Bælt Jens Villemoes i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Transportminister Thomas Danielsen (V) siger i en skriftlig kommentar til Ritzau, at han er blevet præsenteret for en bekendtgørelse, som den tyske jernbanestyrelse udstedte 21. juli.

- Af bekendtgørelsen fremgår nye oplysninger om, at anlægsperioden for Femern Sund-tunnelen og de dertilhørende landanlæg forventeligt udgør seks år og fem måneder fra den dag, byggetilladelsen til projektet udstedes, siger han.

Thomas Danielsen understreger, at forsinkelsen ikke vil påvirke forbindelsen for blandt andet biler, da broen over Femern Sund i Tyskland fortsat vil kunne benyttes.

- Mit ministerium har rakt ud til det tyske transportministerium og bedt om en uddybende forklaring af oplysningerne i den udstedte bekendtgørelse. Jeg følger naturligvis sagen tæt, siger han.

En mulig forsinkelse af jernbanedelen af Femern-forbindelsen er tidligere blevet beskrevet i flere medier.

I oktober sidste år skrev Ekstra Bladet, at der var store problemer for Tyskland med at få færdiggjort den tyske del af jernbaneforbindelsen til tiden.

Mediet kunne dengang beskrive, at transportminister Thomas Danielsen i fortrolighed havde orienteret Folketingets transportordførere om, at jernbaneforbindelsen måske først ville åbne fire-fem år senere end i 2029.

Ekstra Bladet havde dengang fat i Deutsche Bahn, som oplyste, at man fra tysk side fortsat forventede, at den tyske del af tunnelforbindelsen ville blive færdig samtidig med den danske del af tunnelen fra Lolland.

Det er heller ikke sikkert, at der kommer til at køre biler over Femern Bælt-forbindelsen i 2029.

Det konkluderede Sund & Bælt i marts i sin årsrapport for 2024.

- Tidsplanen med at åbne ultimo 2029 er væsentligt udfordret, lød det i årsrapporten.

Det er Sund & Bælt, der står for den danske side af byggeriet.

Femern Bælt-forbindelsen er en 18 kilometer lang undervandstunnel, der skal forbinde Rødbyhavn på Lolland med Femern i Tyskland.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085