23948sdkhjf

Direktør Jakob Svane, Asfaltindustrien: ”Efterslæbet for vedligeholdelsen af de kommunale veje vokser sig større og større”

Asfaltindustriens direktør Jakob Svane siger, der er voksende efterslæb for vedligeholdelsen af de kommunale veje. Bare de seneste to år er mængderne af solgt asfalt til landets kommuner, faldet med ca. 25 procent. ”Det er et tydeligt signal om, at der spares på vedligeholdelsen af de kommunale veje, og det mener jeg, er en samfundsmæssig udfordring”. Der er ganske enkelt flere huller i vejene.

Foreningen af Rådgivende Ingeniører har i maj 2024 udgivet en rapport - ”State of the Nation” – om infrastrukturens tilstand i Danmark. Her vurderes det, at vedligeholdelsesefterslæbet på de kommunale veje er på mellem 5 og 10 mia. kr.

Jakob Svane: ”Det bekræfter de formodninger, vi har i

Asfaltindustrien, da vi sælger mindre asfalt til kommunerne. Problemerne med manglende vedligeholdelse af vejene i mange kommuner vokser sig større og større – som en snebold, der ruller ned ad vejen. Det er en samfundsmæssig udfordring, da det er rigtig, rigtig dyrt at skubbe regningen foran sig. For det er 2-3 gange så dyrt at genoprette en forfalden vej, som at vedligeholde den i tide. Det er langt mere bæredygtigt og økonomisk forsvarligt løbende at vedligeholde vejene”.

Sidste år oplevede de kommunale veje en rigtig hård vinter med store huller i vejene.

”Dårligt vedligeholdte veje er mindre modstandsdygtige over for dårligt vejr. Mens godt vedligeholdte veje er mere modstandsdygtige,” siger Jakob Svane.

Mangler det store overblik

Tidligere udgav kommunernes organisationer i samarbejde med Vejdirektoratet den såkaldte SamKom-rapport, som gav et billede af vejenes tilstand i kommunerne. Rapporten udkom senest i 2018, derfor er det forbundet med en vis usikkerhed om, hvor stort omfanget af efterslæbet for vedligeholdet af de kommunale veje er.

SamKom rapporten fra 2018 sagde, at efterslæbet i 2017 var 3,9 mia. kr. Foreningen af Rådgivende Ingeniører siger i 2024, at efterslæbet er mellem 5 og 10 mia. kr.

Jakob Svane: ”Hvis det reelle efterslæb er 5,2 mia. kr., så har problemet ikke vokset sig markant større siden 2017. Men hvis det er 9,8 mia. kr. – er det en helt anden og mere alvorlig sag. Vi vil gerne efterlyse en ny SamKom rapport, der dokumenterer hvor stort efterslæbet for vedligeholdelse er. Vores indtryk er, at problemet vokser, men vi mangler den offentlige dokumentation”.

Asfaltindustrien er med på den grønne omstilling

”Det er klart, at virksomheder i asfaltindustrien gerne vil sælge noget asfalt. Men vi vil også gerne med i den grønne omstilling med indkøb af grønne maskiner og investeringer i medarbejdere, så de får nye kompetencer, inden for bæredygtige løsninger med et lavere klimaaftryk. Men det sker ikke nødvendigvis, hvis markedet er tilbageholdende med at vedligeholde vejene. Det er vigtigt, at de offentlige udbud trækker i den rigtige retning, eksempelvis ved at tillade højere niveauer af genbrugsasfalt eller ved andre krav til reduktion af emissioner,” siger Jakob Svane.

Om Asfaltindustrien

Asfaltindustrien er branche- og arbejdsgiverforening for danske virksomheder, der fremstiller og/eller udfører asfaltbelægninger eller hermed beslægtede aktiviteter.

Asfaltindustriens Brancheforening varetager medlemmernes faglige, erhvervsøkonomiske, sociale og uddannelsesmæssige interesser samt fælles interesser vedrørende arbejdsgiverforhold. Herved skal foreningen kunne fastholde og udbygge den position på vejbygningsområdet, som er opnået i form af know-how og kompetence.

Artiklen er en del af temaet Kommuner i Vækst - Infrastruktur.

ASFALTINDUSTRIEN
ASFALTINDUSTRIEN
Lautrupvang 2
Danmark
CVR nummer: DK62896116

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.359