23948sdkhjf

Folketinget vil opføre for dyre motorveje og jernbaner: - Bør droppes

Nye beregninger af milliardprojekterne i Folketingets Infrastrukturaftale 2035 viser, at vi som samfund spilder penge på flere af dem

En stor del af jernbane- og vejprojekterne i i Folketingets Infrastrukturplan 2035 kan ikke længere betale sig.
Gevinsterne i form af for eksempel kortere rejsetid står ikke mål med milliardomkostningerne til at opføre dem og negative konsekvenser som ekstra CO2-udledning, viser en opgørelse, som Ingeniøren har udarbejdet.

En eksempel er den nye direkte jernbanelinje mellem Silkeborg og Aarhus, der forventes at koste små 6 mia. kr., hvilket er det dobbelte af, hvad der var forventet og afsat i Infrastrukturplan 2035.

Med prisstigningen er samfundsøkonomien vurderet til et minus på 3-4 mia. kr. Det er det ringeste projekt i hele planen og kan slet ikke retfærdiggøres, anfører transportforskere.

Også udvidelsen af Kalundborg-motorvejen er steget - med næsten en halv mia. kr. - siden Infrastrukturplanen blev vedtaget i juni 2021. Prisstigningen betyder, at projektet ikke længere er rentabelt.

For Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi på Københavns Universitet, vil det naturlige være at genoverveje projekterne.

- Når man får nye beregninger, der viser, at projekterne ikke er rentable, taler det klart for, at man bør droppe dem, siger han til Ingeniøren.

Professor Otto Anker Nielsen, der leder DTU’s transportdivision, fastslår, at når man politisk vælger at tilsidesætte samfundsøkonomi, prioriterer man reelt de få over de mange.

- Hvis samfundøkonomien i et projekt er ringe givet en given rentesats, så betyder det jo, at samfundet samlet set taber penge på det. Der kan være nogle lokale fordele, men de modvejes til overflod af tab andre steder i landet. Det er jo en politisk diskussion, om man alligevel vil bygge projekterne, men det er ikke trafikalt eller økonomisk rationelt, siger han.

I alt har Folketinget siden aftalen om nye veje og jernbaner blev indgået i juni 2021 fået nye samfundsøkonomiske beregninger på 11 projekter.

Transportminister Thomas Danielsen (V) afviser at genoverveje projekterne, trods den dårlige økonomi:

- Det er ikke en facitliste for de enkelte projekter, siger han til Ingeniøren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094