Hjullæssere klar til take-off

Mens flyselskabet DAT gør sig klar til at give den fuld gas på den to kilometer lange runway, gør Weidemann 3080 gør klar til "take-off" på de store, grønne arealer. Hvis sne gør lufthavnens forplads og parkeringspladser hvide, er de to Weidemann-maskiner endnu tidligere på færde. Så skal der ryddes, til passagerne kommer for at boarde dagens første afgang mod København.
- De to hjullæssemaskiner har afløst noget andet maskineri, der lignede ”engang”. Vi prøvede også nogle andre maskiner, men Weidemann viste sig utroligt lette bare at sætte sig i og bruge. Vi har omkring 20 medarbejdere, der nemt skal kunne hoppe i en maskine og rydde sne. Vores nye Weidemann er enkle maskiner. Når man kender den ene, kender man også den anden, forklarer Martin Rotvit, som er den ene af Bornholms Lufthavns fire driftsledere, i en pressemeddelelse fra leverandøren.
Mange redskaber
De to Weidemann blev valgt i samråd med salgskonsulent Jens Andersen fra den danske Weidemann-importør, Stemas A/S. Da Martin Rotvit havde skitseret lufthavnens behov, faldt valget på den godt og vel fem tons tunge model 3080.
- Vi har ganske mange redskaber, som maskinerne skal kunne bruge. Sneplov, kost, tre forskellige græsklippere og pallegafler, som skal kunne skiftes så simpelt og hurtigt som muligt. Stemas’ servicepartner på Bornholm, Flemming Kofod hos Munkedal Service, fik alle redskaberne med sig hjem, og så sørgede han for at tilpasse hydraulik og hurtigskift. Det fungerer upåklageligt, fortæller Martin Rotvit.
- Det er ganske simpelt og tager ingen tid at skifte mellem kost og sneplov. Heller ikke for de medarbejdere, der ikke kører ret meget i læssemaskinerne. Samtidig er der et rigtig godt overblik, når vi kører med redskaberne, og maskinernes knækstyring gør dem nemme at manøvrere. Blandt også når der skal fejes på en godt fyldt parkeringsplads, siger driftslederen.
Ens og forskellige
Selv om de to Weidemann 3080’ere er ens og dermed nemme at skifte imellem for alle lufthavnens medarbejdere, så er de forskellige på et afgørende punkt: Den ene er Weidemann-rød i den tyske producents originale farve. Den anden er gul.
- Vi købte først en, og da den viste sig helt at leve op til forventningerne, købte vi en mere. Men på grund af strammere regler om gul farve på køretøjer, der kører tæt på landingsbane og forplads, fik vi den anden Weidemann til at blive gul. Så nu har vi to nøjagtig ens maskiner, bortset fra at den ene er rød og den anden gul, siger driftsleder Martin Rotvit.
Weidemann 3080 er udstyret med 75 hk-dieselmotorer fra Deutz.
Bornholms Lufthavn har tæt på et halvt hundrede afgange og ankomster til og fra København om ugen. Det er DAT – Danish Air Transport – der står for flyvningerne til og fra Bornholm, og foruden København er der også ruter til Billund og Aalborg.
- Sigh