23948sdkhjf

Længere udsigter for længe ventet busterminal

Nødvendigt udbud har ikke fundet en vinder trods to runder

De første passagerer kommer ikke til at stige af og på bisserne ved Københavns nye busterminal til sommer. Først i forsommeren 2024 er det nye anlæg klar til brug ved Dybbølsbro i København, oplyser Vejdirektoratet nu i en pressemeddelelse.

Forklaringen er, at systemet til trafikstyring og passagerinformation bliver senere færdigt.

Efter et længere tilløb og en ekstra bevilling blev CG Jensen i sommeren 2022 udpeget som vinder af det 146 mio. kr. dyre projekt.

Det skrider også godt fremad med at anlægge den fysiske del af den nye Københavns Busterminal, påpeger Vejdirektoratet, som forventer, at holdepladserne, terminalbygningen og overdækningen af holdepladserne bliver gjort færdig i sommeren 2023.

Også så til problemet.

Skal ud i tredje udbud

Ved busterminalen skal der også etableres et ITS-system til blandt andet trafikstyring og passagerinformation, og etableringen af dette system er forsinket.

Vejdirektoratet gennemførte to udbud af ITS-løsningen i anden halvdel af 2022, men ingen leverandører bød på opgaven.

Nu skal løsningen ud i et tredje udbud, og dermed kan systemet først stå færdigt i forsommeren 2024, hvor busterminalen kan blive taget i brug af buspassagererne.

Om fjernbusterminalen

  • Vejdirektoratet anlægger i samarbejde med Københavns Kommune og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen en busterminal ved Dybbølsbro i København. Terminalen skal samle de mange fjernbusser, der hver dag kører ind og ud af Danmarks hovedstad og ventes at få cirka 1,4 millioner årlige fjernbuspassagerer.
  • Den nye busterminal skal på et hverdagsdøgn kunne servicere cirka 195 busser og placeres under Dybbølsbro Station mellem jernbanen og Carsten Niebuhrs Gade langs IKEA’s grund og Cabinn.
  • Målet med den nye busterminal er at samle fjernbustrafikken ét sted i København tæt på anden kollektiv trafik. 
  • Busterminal-projektet har et budget på 146 mio. kr., som finansieres med 20 mio. kr. fra staten og 126 mio. kr. fra Københavns Kommune, hvoraf 86 mio. kr. indhentes over 15 år via brugerbetaling fra busoperatørerne.

Kilde: Vejdirektoratet

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141