23948sdkhjf

Længste strækning nogensinde: Genbruger asfalt mellem Horsens og Ejer Bavnehøj

Asfalten på den stærkt trafikerede motorvej bliver skrællet af, behandlet og udlagt igen på en syv kilometer lang strækning

På E45 Østjyske Motorvej bliver asfalten 'grøn'.

Det sker når Vejdirektoratet lægger ny asfalt på den syv kilometer lange strækning mellem afkørsel 55 Horsens Nord og 54 Ejer Bavnehøj.

Og selvom asfalten stadig vil blive kulsort for øjet, så rummer produktionen af den store CO2-besparelser.

For asfalten er ikke ny. Vejdirektoratet skræller af og genbruger i stedet den eksisterende. På den måde producerer man en mere bæredygtige asfalttype, som har det tekniske navn bitumen stabiliseret materiale (BSM), og det er første gang, at Vejdirektoratet bruger den i så stor skala som bærelag på en motorvej.

Bitumen stabiliseret materiale

Den eksisterende asfalt fræses af og køres til et blandeværk, hvor der tilsættes lidt nyt bindemiddel. Herefter transporteres materialet tilbage til strækningen, hvor det udlægges som et nyt bærelag med næsten 100 pct. genbrugsmaterialer.

Fordelene ved at genbruge asfalten er særligt den store besparelse i CO2, fordi BSM-materialet ikke skal opvarmes under blandeprocessen. Desuden sparer man også på de råstoffer, som indgår i asfalten, og som er ved at være en mangelvare i Danmark.

Ud af de i alt 90.000 ton asfalt, der skal bruges på strækningen, bliver de 60.000 ton genbrugsasfalt.

Tættere trafik i vente

I alt er det et knap 30 centimeter tykt lag, som skal skiftes ud på grund af for mange huller og ujævnheder.

Udskiftningsarbejdet bliver sat i gang efter påske. Og her vil køresporene blive smallere, og hastighedsgrænsen sat ned til 80 km/t, når vejarbejderne skal i sving.

Det betyder alt andet lige, at trafikanter på strækningen skal forberede sig på længere rejsetider indtil sommer, hvor man forventer, at asfaltarbejdet er færdigt.

- Der vil fortsat være to åbne spor i hver retning, men det betyder stadig, at trafikanterne skal være særligt opmærksomme, når de kører igennem vejarbejdet, og at de må forvente lidt længere rejsetid i perioder, siger projektleder John Kjærsgaard fra Vejdirektoratet.

Det er asfaltentreprenøren Colas Danmark, der skal stå i spidsen for at udføre det 64 mio. kr. dyre projekt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109