23948sdkhjf

Svenskere forsegler tunnel med gigantiske gummipakninger

Svenske Trelleborg levere de rekordstore gummipakninger, der på havbunden forsegler de 89 enkelte tunnelementer til Femern-forbindelsen

Har du prøvet at skifte en pakning på vandhanen, vil du sikkert tabe både øjne, ører, næse og mund, når du ser de pakninger, der skal anvendes på Femern-forbindelsen.

Gummipakningerne til tunnelen er de største, nedsænkelige pakninger, der er produceret i verden, fortæller designingeniør Nicas van den Bink i en artikel på virksomheden Trelleborgs hjemmeside.

- En del af tunnelen bygges på lerjord, hvilket betyder, at vi skal kunne modstå bevægelser i undergrunden, uden at der sker lækager, siger Nicas van den Bink.

Modstår jordskælv

Gummipakningerne skal kunne modstå vandtryk på det dybeste punkt i tunnelen sammen udvidelser om sommeren og sammentrækninger om vinteren. Pakningerne kaldes Gina Gaskets og anvendes sammen med en forsegling kaldet Omega seals imellem de enkelte tunnelelementer (se video nedenfor).

Efter elementerne sænkes ned på havbunden, trækkes de to elementer sammen, hvorefter pakningerne mases imod det element, der i forvejen er installeret på havbunden.

Gummipakningen mases derved ind imod elementet og lukker tæt. Processen skaber et lille reservoir af vand mellem elementerne, som pumpes tør for vand, hvorved vandtrykket udefra presser elementerne yderligere sammen. Efterfølgende monteres Omega-forseglingen, der er sidste led i processen.

Teknologien kan modstå både bevægelser, skiftende temperaturer og om nødvendigt jordskælv, skriver Trelleborg i et produktark om Gina-pakningerne.

Største projekt

Siden 1960’erne har Trelleborg leveret pakningerne til både tunneler, rørledninger og andre undersøiske anlægsprojekter. Blandt andet har man anvendt teknologien på Øresundstunnelen.

Femern-projektet er dog det største projekt, som virksomheden har deltaget i, fortæller Rene Fredriks, direktør for infrastructure solutions i Trelleborg. Ordren er så stor, at virksomheden må producere pakningerne på flere forskellige lokationer.

- Vi har en stram tidsplan og kan ikke tåle forsinkelser, siger han i artiklen:

-Vi er enormt stolte af at være med i så prestigefyldt et projekt. Det er det største og mest detaljerede infrastrukturprojekt for Trelleborg.

Trelleborg - How to build an immersed tunnel

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172