23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Elbiler og tunneler er en giftig cocktail

Energistyrelsen anslår, at der vil være op mod 1 mio. elbiler på danske veje, når Femern-tunnelen åbner. De udgør et potentielt sikkerhedsproblem, mener eksperter

Elbiler er gode for CO2-udledningen, men et problem for sikkerheden i tunneler.

Sådan lyder det fra en af verdens førende forskere i tunnelsikkerhed, seniorforsker Gunnar Jenssen fra det tekniske institut, SINTEF i Norge.

- Elbiler er gode imod forureningen, men batterierne udgør en risiko. Hvis batterierne bryder i brand ved en kollision, hvilket de kan gøre, udvikler de en meget giftig gas, og ilden er meget svær at slukke. Den kan genantænde flere timer efter, branden først er slukket, siger Gunnar Jenssen, der har været projektleder på flere stor tunnelprojekter verden over.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.143