23948sdkhjf

Licitationen mener: Sæt bygherren i centrum – og på plads

Stigende materiale- og energipriser, højere rente og øget inflation har gjort det svært at være bygherre. Overslagspriserne holder ikke, og mange vælger at udskyde projekterne til bedre tider. Andre forsøger at få enderne til at nå sammen ved at skære i projekterne for at opnå besparelser.

Lige nu er der tendenser i markedet til, at de trængte bygherrer henvender sig til rådgivere og entreprenører for at arbejde tættere samme om at få så meget for pengene, som muligt. Det gælder både allerede projekterede og budgetterede opgaver og opgaver, som først lige er kommet i støbeskeen. Der synes også at være flere bygherrer, som ønsker at indgå strategiske rammeaftaler for at få fuld valuta for pengene.

For entreprenører og rådgivere er det en ønskesituation at blive inddraget i et projekt så tidligt som muligt. Hvis samarbejdet med bygherren hviler mere på tillid og respekt og fælles forventninger om en smidig og succesfuld byggeproces, end på hvor mange penge og ydelser, man kan suge ud af hinanden, så er begrebet ”tidlig involvering” en klar vinder.

Det handler jo om at sætte bygherren – kunden – i centrum og yde og levere den bedste form for kundeservice. Selvom kunden jo altid har ret, som man siger, så kan opgaven dog kun løses, hvis man som entreprenør eller rådgiver også formår at sætte bygherren på plads, hvis kravene bliver for ublu.

I sidste ende er det nemlig ikke værd at arbejde med alt for krævende kunder – det ender som regel med røde tal på bundlinjen.

Artiklen er en del af temaet Lederen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141