23948sdkhjf

Rambøll øjner stigende marked for sænketunneler

Sænketunneler er et voksende marked for Rambøll, der drager fordele af erfaringerne fra de store danske forbindelser

Sænketunneler er blevet populære. Flere store projekter er på vej, og danske rådgivere står godt rustet til at tage for sig af retterne på det voksende marked.

Dette skyldes ikke mindst erfaringerne fra de hjemlige breddegrader. Rambøll har været dybt involveret i designet af Femern Bælt-forbindelsen. Dette gælder både den danske tunnel og den tyske ’mini-Femern’ over Femernsund, som stadig er under planlægning.

Dette arbejde giver gode erfaringer og referencer, fortæller Lars Tørrild Thorbek, Global Division Director i Rambøll og direktør for enheden Major Crossings.

- Når man laver et projekt, som er verdens længste, så kan vi selvfølgelig bruge det aktivt. Det vækker opsigt og skaber synlighed i forhold til andre projekter rundt om i verden. Projekter som Femern Bælt gør jo, at vi har en stor organisation, som kan håndtere den slags, det kan vi godt mærke derude, siger Lars

Masser af projekter på vej

Rambøll har på bygherresiden været indblandet i langt over halvdelen af verdens sænketunneler, fortæller divisionsdirektøren, som er chef for 200 medarbejdere.

Og selv om sænketunneler er kun en niche i den samlede forretning, der omsætter for over 14 mia. kr., er der i koncernen samlet set ca. 500 ansatte, som arbejder med broer og tunneler i denne størrelsesorden.

- Sænketunnelener tælles ikke i tusinder, men det er noget, som spiller en stor rolle for Rambøll, og hvor vi ser os selv som værende i den absolutte verdenselite, siger Lars Tørrild Thorbek.

Han peger på, at der lige nu er et meget stort antal sænketunneler-projekter i gang i verden på sammen tid.

Det har blandt andet været i Holland og Belgien herunder sænketunnelen under Scheldt floden i Antwerpen. Rambøll har netop afleveret tilbud på en tunnel under Weser-floden ved Bremen, og i Canada forventer danskerne i samarbejde med en entreprenør at byde på totalentreprisen af the George Massey Crossing Project nær Vancouver. Her vandt Cowi rollen som bygherrerådgiver sidste år.

I Australien har Rambøll været involveret i Western Harbour-projektet, som danskerne dog ikke vandt. I København kommer en havnetunnel, hvor man planlægger at skulle bruge fabrikkerne fra Femern. Endelig er planer om en tredje Limfjords-forbindelsen, mens Vejdirektoratet blandt andet undersøger en sænketunnel som et bud på en forbindelse med Helsingør og Helsingborg.

- Markedet er kraftigt stigende. Det skyldes de fordele, som tunnelen har sammenlignet med broer. At den har et meget lille fodaftryk, når den først er bygget, dækket til, og havbunden har regenereret sig. Broer en større påvirkning. Det er en tendens til, at man ser lidt mere bæredygtigt på denne type projekter rundt omkring i verden, lyder det fra Rambøll-direktøren.

Cowi: Skal være skarpe hver gang

Også Cowi er involveret i flere projekter verden over.

Udover bygherre-rådgivningen på den ottesporede sænketunnel i Vancouver har Cowi været rådgiver på en sænketunnel i Hong Kong, hvor erfaringer fra Øresundstunnelen indgik.

Cowi oplyser, at de ikke specifikt svare på, hvorvidt arbejdet på Femern-tunnelen giver fordele i konkurrencen om andre sænketunnel-projekter.

- Alle projekter en egen profil og unikke udfordringer, så vi skal være skarpe hver gang, vi giver tilbud på en ny opgave. Naturligvis benytter vi os i den forbindelse af referencer til andre projekter, vi har gennemført eller er en del af, skriver pressechef Søren Kragh Pedersen.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203