23948sdkhjf

Deutsche Bahn fjerner to flaskehalse ved Femern-forbindelsen

I 2023 begynder Deutsche Bahn forberedelserne til en sænketunnel over Femernsund og elektrificering af jernbanenettet på tysk side. Projektet fjerner to potentielle flaskehalse for Femern-forbindelsen.

Deutsche Bahn gør nu klar til at fjerne to potentielle flaskehalse for tog- og biltrafikken mellem Skandinavien og Nordeuropa. Det sker, når DB Netz i slutningen af 2023 begynder arbejdet med at elektrificere jernbanen på den tyske side af Femern-forbindelse. Det oplyser Deutsche Bahn.

Arbejdet på den tyske side er kritisk for Femern-forbindelsen, fortæller Kristian Madsen, ekspert i jernbane og togmateriel og en del af IDA’s ekspertpanel.

“Det er afgørende for forbindelsen, at banestrækningen fra Femern til fastlandet og videre sydpå er klar. Her spille elektrificeringen en helt afgørende rolle, for tyskerne har et problem med jernbanen, der skal renoveres,” siger Kristian Madsen.

Mini Femern-tunnel 

DB Netz skriver på sin hjemmeside, at man ønsker en direkte, hurtig og miljøvenlig forbindelse mellem Hamborg, Lübeck og København ‘med en appel, der rækker langt ud over Bælt-regionen’.

Ifølge DB skal opgraderingen skabe nødvendig kapacitet til at håndtere stadigt voksende trafikstrømme gennem Europa på en langsigtet og miljøvenlig måde.

Samtidig med elektrificeringen begynder forberedelserne til konstruktionen af en sænketunnel over Femernsund, oplyser DB i mailen. Femernsund er vandet, der adskiller øen Femern med det tyske fastland.

Den nye 1,8 kilometer lange tunnel er en ‘miniudgave’ af Femern-tunnelen med fire spor til kørebanen og to spor til højhastighedsjernbanen. 

Tunnelen kommer til at løbe vest for den eksisterende bro, som er bygget i 1963, der ikke kan klare fremtidige krav til vej- og jernbanetrafikken. Den gamle sundbro bliver ved samme lejlighed opgraderet, så den kan håndtere langsommere trafik.

“Den tyske sænketunnel er nogenlunde på samme størrelse som tunnelen ved Øresundsforbindelsen og bør ikke udgøre en udfordring,” vurderer Kristian Madsen.

Også dansk opgradering

Også på den danske side er der gang i elektrificeringen. Banedanmark arbejder med at opgradere 115 km. strækning mellem Ringsted og Rødby, der får nye signaler og skal give bedre mulighed for flere tog.

I løbet af foråret 2023 udsender Femern A/S et udbud til 1,5 mia. kr. Den forventede økonomiske ramme udgør 1,5 mia. kr. og omfatter 25 kilometer to-sporet jernbane bygget til hastigheder på 200 km/t samt køreledning, hvoraf 18 kilometer ligger i selve tunnelen.

Deutsche Bahn forventer at være klar til åbningen af Femern-forbindelsen i 2029. Her vil passagerne kunne komme fra København til Hamborg på 2,5 timer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113