23948sdkhjf

Giver byggepladsen et smukt ansigt udadtil

Entreprenørmaskiner, der støjer og støver, er sjældent velkomne naboer, men kunst på hegnet kan have positiv effekt, siger institutleder

Hvis byudvikling skulle filmatiseres, ville byggepladsens rolle være forudbestemt: Den ville være skurken. 

En byggeplads er det nødvendige onde, som byens borgere må forlige sig med, når nye faciliteter skal til. Det larmer og roder, folk bliver utilfredse, og pressen holder vågent øje. Men kunst kan være med til at gøre skurken til en mere sympatisk karakter. 

Lars Pedersen er institutleder ved Institut for Urban Kunst, og han har været med til at udsmykke en del byggehegn:

- Byggepladser er ofte ikke en velkommen nabo, og når vi forvandler det til noget flot og spændende, bliver byggepladsen et positivt ansigt udadtil, siger Lars Pedersen.

- Vi kommer med en positiv historie, før byggeriet står færdigt. Sådan plejer det jo ikke være. Byggepladser støver og larmer, og så kan malerierne tage toppen af trykket fra naboerne og skabe positiv energi.

Længste maleri i Europa

Lars Pedersen fremhæver værket Evolution 2, der blev til i 2018 på Enghave Brygge som en del af Metroudvidelsen i Københavns Sydhavn. Det er 470 meter langt og det længste maleri i Europa.

- Det kan stadig opleves bagved H.C. Ørstedsværket. Det fortæller hele evolutionshistorien fra Big Bang og gennem mange forskellige tidsaldre, det er vi meget stolte af.

Institut for Urban Kunst undersøger byrum og udarbejder design, strategier og kuraterer kunstnere til at samarbejde med arkitekter, entreprenører, virksomheder, byrumsudviklere og kommuner, som det formuleres på hjemmesiden.

Ifølge Lars Pedersen gør man en dyd ud af både at tale med naboer og byggeansvarlige inden et kunstprojekt går i gang.

- Vi elsker at undersøge det område, malerierne skal passe ind i. Vi fortæller ofte historier med vores malerier, og her henter vi ofte inspiration i kvarteret, hos naboerne eller i det arbejde som udføres bag hegnet. Det hele bliver selvfølgelig tilsat vores fortolkning og en portion kreativitet, når vi går i gang med at male, siger han.

- På den måde kan værket sagtens handle om områdets lokalhistorie, egnens dyre og planteliv, entreprenørens gode historie, den grønne omstilling eller noget helt syvende. Hvilken historie der skal males, aftaler vi med bygherren. Vi har nogle gennemtestede metoder, også til at skabe en god dialog med naboerne, som ofte bare har lyst til at klage og kaste potteplanter ud af vinduerne, når de får en byggeplads som nabo.

De fleste hegn fungerer

Hvis et byggeprojekt varer flere år, laver kunstnerne løbende vedligeholdelse af værket, ligesom maleriet kan ændre sig med tiden. 

Og der er ikke grund til de store betænkeligheder, for det er muligt at male på de fleste typer byggehegn.

- Vi har over årene malet på mange forskellige, men jo større og glattere hegnene er, jo bedre er det for os. Der skal helst ikke være for mange buer og riller, og der skal ikke være trådhegn eller metalnet. Men så længe, det er glat, gør det ikke så meget, om det er træ eller beton. Vi kan male på det hele.

Her kan man se en række kunstprojekter - udført af Institut for Urban Kunst. 

Evolution 2 – Europas længste maleri 

I 2018 skabte Institut for Urban Kunst Europas længste maleri ved metrobyggepladsen på Enghave Brygge i Sydhavnen. Det 470 meter lange historiefortællende værk viser Jordens historie gennem 12 kapitler, fra universets skabelse til fremtiden. Maleriet er lavet til undervisningsmateriale og bliver besøgt af skoler, turister og københavnere.

Evolution - Gøteborg

Inspireret af evolutionsmaleriet i Sydhavnen blev Institut for Urban Kunst kontaktet af Trafikverket (Sveriges trafikministerium), som ønskede et værk på deres byggehegn overfor operahuset i Gøteborg. Maleriet på 162 meter x 4 meter starter ved universets skabelse og bevæger sig gennem vigtige epoker i historien. 

Det Nye Sølund

I forbindelse med byggeriet af Det Nye Sølund ved søerne i København har vi instituttet skabt to 100 meter lange værker. På Ryesgade er der lavet et fleksibelt værk med inspiration fra området. Naboerne er gennem workshops blev inviteret til at fortælle historier og give input, som kunstnerne har taget med sig i maleriet. For at imødekomme at byggepladsen forandrer form gennem arbejdets 6 år, ændres omkring 25 procent af værket årligt.

Orientkaj

Byggepladsen ved Den Internationale Skole og Orientkaj Metrostation, lagde hegn til et 132 meter maleri.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11