23948sdkhjf

Varmehjælp kan koste arbejdspladser og skade klimaet

Intentionen med aftalen om vinterhjælp er god nok, men i realiteten giver den asfaltarbejderne en kold skulder, og det er uacceptabelt, skriver dagens debattør

Den 23. september 2022 blev der indgået en aftale om vinterhjælp. Aftalen bliver finansieret af blandt andet udskydelse af vedligehold på vej- og baneområdet. Det betyder en iskold skulder til 350 asfaltarbejderne og andre, som risikerer at miste jobbet, og det betyder en begmand til klimaet, for besparelserne rammer grønne tiltag. 

Det er uacceptable og uforudsete bivirkninger af en ellers god aftale, og vi appellerer til politikerne om at finde pengene andre steder end vejområdet.

Intentionen med aftalen om vinterhjælp er god nok. 

Med aftalen får alle danskere en hjælpende hånd med en midlertidig nedsættelse af elafgiften til EU’s minimumssats i første halvår af 2023. Samtidig gives en engangsforhøjelse af børne- og ungeydelsen på 660 kr. pr. barn i 2023, som vil hjælpe børnefamilierne igennem den nuværende situation. For også at støtte udrulningen af fjernvarme forøges puljen hertil.

Mange bivirkninger 

Desværre viser en granskning af finansieringen af aftalen, at den indeholder udskydelse af vedligehold mv. på vej- og baneområdet for 520 mio. kr. i 2023. 

Heraf skal vejen alene bære 350 mio. kr. 

Konkret er der tale om udskydelse af såkaldt kapitalbevarende vedligeholde, altså belægninger med lav rullemodstand, som sparer 1.000 vis af ton CO2. Hertil kommer, at besparelsen svarer til 350 årsværk, altså beregnet 350 arbejdspladser færre i 2023 end i dag.

Det er uacceptable og uforudsete bivirkninger af en ellers god aftale. Det kan ikke være rigtigt, at man med den ene hånd giver en asfaltarbejder hjælp til elregningen, mens man med den anden fjerner grundlaget for hans beskæftigelse, som risikerer at kaster ham eller hende ud i arbejdsløshed. 

Og helt galt bliver det, når man nærlæser aftalen og finder ud af, at det er belægninger med lav rullemodstand, der sparer CO2, der fortrinsvis står for skud. 

Sidst, men ikke mindst, kan vi se, at vejområdet bærer en uforholdsmæssig stor del af de samlede besparelser. Hvis alle direktoratet og styrelsen bar lige meget, ville regningen til asfaltarbejderne blive mindre.

Vi appellerer derfor til politikerne bag forliget om at sikre, at besparelsen på vejområdet tages af bordet, så branchen kan holde folkene i arbejde og fortsætte med at gøre danske veje grønnere.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Presset stiger på betonbranchen - krav om grøn omstilling nu
Dyster DI-prognose spår tilbagegang i byggeriet
Fyringer breder sig hos arkitektvirksomheder
Erfaringer fra Coop: Sådan bruger vi digitalt våben mod tyveri
Dyrt sats på udlandet koster stjernearkitekter på bundlinjen
Arkitekt bag app til KS-rapporter: - Vi har ramt et hul i markedet
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Building Supply DK
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Motor-magasinet

Send til en kollega

0.156