23948sdkhjf

Byggebranchen står overfor et koldt digitalt brusebad

Først havde byggebranchen for travlt til at digitalisere, nu kan det tænkes, at der kommer en periode, hvor de mener, de ikke har råd til at investere i digitalisering. For alt tyder på, at der venter et koldt brusebad for branchen. Effektiv digitalisering kan dog skrue op for den varme hane, skriver dagens debattører

Af Anders Holm Jørgensen,
direktør Unit4
og Karsten Hjarsø
fra Hjarsø-Invest


Digitaliseringen er kommet for at blive, og at prøve at lukke øjnene for det, kan vise sig at være dyrt for mange entreprenører, og måske endda tvinge nogle til at overveje konsolideringer med andre – særligt andre, der er mere på forkant – ikke mindst med digitalisering.

Branchen står overfor nye tider, med mere pres. Set i sammenhæng med at der nu også er corona-støtteordninger, der skal tilbagebetales, stigende renter, kraftig inflation, skyhøje materialepriser og dyre elpriser, er der ikke meget at juble over. Særligt ikke, hvis man ikke er klar til omstilling. Og omstilling bliver nødvendig. Nogle af de større spillere har allerede mærket presset og har bukket under. Spørgsmålet er nu: Hvem er den næste. Med det aktuelle scenarie, er man fristet til at sige at det kun er et spørgsmål om tid. Det skyldes ikke mindst den manglende digitalisering i branchen.

Digitalisering giver agilitet

Noget tyder på, at branchen i de kommende år vil flytte sig fra nybyg til renovering. Her kan særligt de store virksomheder være udfordrede. Denne type projekter adskiller sig markant fra nybyg, og kræver andre kompetencer og proceslandskabet er helt sit eget. For de mellemstore virksomheder kan skiftet til gengæld betyde muligheder. De er typisk lidt mere agile, og har de taget den digitale omstilling til sig, står de faktisk rigtigt godt og vil nemmere kunne omstille sig til en ny ’hjemmebane’.

Men de store har ikke tabt slaget. De af dem, der allerede er godt i gang med at implementere digitale værktøjer, har en digital strategi og dermed indsigt i hvad de gør godt, og hvor de er udfordret, står med en god mulighed for at udvide deres forretning, hvor konkurrenterne taber terræn.

Det skyldes ikke mindst at der fremadrettet vil være større krav til dokumentation og bæredygtighed. Og man kan kun opfylde de dokumentationsmæssige krav hvis man er digital. Og de der er digitale, er hurtigere ude af starthullerne.

Er man i stand til at automatisere flere processer og etablere datafangst hvor data skabes – på byggepladsen, står man stærkere. Den detaljerede indsigt i eksempelvis materialeforbrug, tidsplaner og mandetimer kan konverteres til penge direkte på bundlinjen. Og det er afgørende for overlevelsen, når markedet ændrer sig som det gør nu – og vil igen om nogle år.

CO2-mål og digitalisering

For at komme på listen over mulige kandidater til nybyggeri- og nok også større renoveringsprojekter, er det nødvendigt, at man kan påvise at både selve byggeri og indsatsen omkring hænger ordentligt sammen med de CO2-mål, der er opstillet for projektet, branchen og samfundet. Og måske bygherren har yderligere krav, der rækker ud over normen, selvom CO2-neutralt byggeri allerede er kravet.

En lommebog med notater er ikke tilstrækkelig dokumentation, for nu at sætte det groft op. Dokumentation betyder at alle data er registreret og kan hentes frem igen og verificeres. Og kun gennem anvendelsen af digitale værktøjer, kan CO2-målet nås.

Men dokumentationen er ikke kun et generende krav. Der er fordele forbundet med det. For med stigende indkøbs- og materialeomkostninger er det nødvendigt at kunne analysere sit forbrug på tværs af de opgaver der er blevet løst og udnytte storindkøb og rabatter. Ifølge den seneste analyse fra dansk industri er også energipriserne en alvorlig klods om benet. Her kan dokumentationen bidrage til at lokalisere de store syndere og hvordan man kan optimere processen.

Når aktiviteten sænkes har tiden lært os at byggeriets aktører, helt naturligt, lukker ned om sig selv, travlt med at fokusere på ’egen navle’. Det kan give et pusterum fra at tale om digitalisering på tværs af værdikæden og give plads til at bygge eget fundament for digitaliseringen og ikke mindst - at komme i gang. Dette er opråbet herfra.

Polarisering af branchen

Byggebranchen i Danmark består af få store og mange små spillere. Og den polarisering bliver kun større. De store spillere har indset at de fremadrettet har behov for en digitalplatform der hjælper til effektivisering forretningsgange og projektstyring. Det giver dem en fordel og de mindre, der ikke kan afse ressourcerne kan se frem mod at blive fravalgt.

Selvom flere i branchen måske mener, at de er i gang, er det fortsat på et alt for lemfældigt grundlag. Der er ganske enkelt ingen digital strategi. Men det er nødvendigt for at kunne automatisere rutiner og effektivisere. Digitale strategier er ikke kun noget for spilproducenter og webshops, det er i allerhøjeste grad også for byggebranchen. Der er ikke tid til at vente på at det passer ind.

Toget er, som det hedder, på vej ud fra perronen. Problemet er at mange i branchen først skal til at bygge stationen og lægge skinnerne.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.14