23948sdkhjf

Der skal udgraves 19 mio. kubikmeter – nu er Femern-folkene halvvejs

Udgravningen til den 18 kilometer lange Femern Bælt-tunnel mellem Danmark og Tyskland har rundet en betydelig milepæl. Der er nu gravet halvdelen af den samlede mængde jord til sænketunnelens rende i Femern Bælt.

Det skriver Femern A/S i en pressemeddelelse.

Ifølge planen skal der udgraves op mod 19 mio. kubikmeter havbundsmateriale. Hovedparten af materialet genanvendes som landopfyld øst og vest for Rødbyhavn og ved Fehmarn på tysk side, hvor det bliver til ny natur og store rekreative områder.

Over 1.200 tunnelarbejdere i gang

– Vi er stolte over at have nået 50 pct. af gravearbejdet. Det er blevet muligt takket være ekspertise og dedikation fra FBC’s medarbejdere og partnere samt brugen af flere specialiserede fartøjer og maskiner på land samt selvfølgelig takket være det gode samarbejde med Femern A/S, siger Bart Pröpper, projektdirektør i det hollandske konsortium FBC, der har opgaven med at udgrave tunnelrenden.

FBC har indsat nogle af verdens største gravemaskiner. Dertil kommer pramme, slæbebåde og andre arbejdsfartøjer, der støtter opgaven. Sammen med etableringen af tunnelfabrikken ved Rødbyhavn er over 1.200 tunnelarbejdere nu beskæftiget med byggeriet af sænketunnellen.

Gravearbejdet på tunnelrenden til Femern Bælt-tunnelen gik i gang i juli 2021 og forventes at være endeligt afsluttet i 2024. Derefter kan det første tunnelelement sænkes på plads.

Om Femern Bælt-tunnelen

  • Femern Bælt-tunnelen er en 18 kilometer lang sænketunnel. Den bliver verdens længste sænketunnel.
  • Femern Bælt-tunnelen rummer en firesporet motorvej med nødspor og to elektrificerede jernbanespor.
  • Det vil tage ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.
  • Bilisterne kan køre 110 km/t i tunnelen. Elektriske tog kan køre gennem tunnelen med 200 km/t.
  • Anlægsrammen for Femern Bælt-forbindelsen er på 55,1 mia. kr. i 2015-priser.
  • Femern Bælt-tunnelen forventes at stå færdig i 2029.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.172