23948sdkhjf

Bæltekran på 130 ton - på strøm

Den første eldrevne bæltekran på 130 ton fra Liebherr er leveret til kranfirmaet BMS af den danske importør

JMM-Group blev først i verden til at levere den el-drevne bæltekran LR 1130.1 Unplugged ud af Liebherr-fabrikken

BMS har udvidet den i forvejen store kranflåde med verdens første elektriske bæltekran i 130 ton klassen, der er leveret ud fra Liebherr-fabrikken i Nenzing i Østrig. BMS er klar til at gå unplugged.

Det er den danske Liebherr-importør, JMM-Group, der har leveret den store kran, fremgår det af en pressemeddelelse fra leverandøren.

En af de første batteridrevne bæltekraner i verden i det hele taget. Og den første af sin art i kranflåden hos BMS. Men ingenlunde den første 130 ton Liebherr-bæltekran hos den danske kranudlejer, som er med helt fremme blandt Europas førende specialister i kraner og lifte.

- Vi har i forvejen 16 Liebherr-bæltekraner med løftekapacitet på 130 tons. Nu har vi så 17, hvoraf den nyeste er med elektrisk motor og batteripakke i stedet for en konventionel dieselmotor. Dermed er BMS med fra første færd også med emissionsfrit materiel i den store størrelse, konstaterer Claus Madsen, som er BMS’ afdelingschef for bæltekraner.

11 store bæltekraner

Foruden de nu 17 kraner i 130 tons-klassen, råder afdelingen over yderligere 11 store bæltekraner, som ligeledes kommer fra Liebherr.

BMS har tradition for at døbe de store kraner med pigenavne. Alle bæltekraner skal hedde noget med S. Den første el-kran er naturligvis døbt Søster Strøm.

Hun er en dame med mullerne i orden.

Med egen kampvægt på 130 ton har Liebherr LR 1130.1 Unplugged en løftekapacitet på hele 130 tons. Hejsehøjden er op til 126 meter, og maskinen har en arbejdsradius på op til 78 meter.

- Kranen kan enten arbejde på en konventionel elektrisk forbindelse med et kabel i strømforsyningen, eller uden kabel. Altså unplugged. Motoreffekten er 255 kW, og batterikapaciteten 165 kWh, men kan også fås med kapacitet på 198 kWh, fortæller Key Account Manager Birger Hjelm hos JMM-Group.

Samme ydelse som diesel

- Når vi sammenligner den nye batteridrevne kran med de kendte LR 1130.1-versionen med dieseldrev, er der ingen forskel i ydelse. Liebherr LR 1130.1 Unplugged kan den køre seks effektive driftstimer uden plug-in. Vi kan lade den om natten, når strømmen er billig og dermed minimere strømforbruget om dagen, når belastningen er høj på byggepladserne, og vi kan køre på enten 32 eller 63 Ampere, siger afdelingschef Claus Madsen hos BMS.

Elkranen har ingen tab i ydeevne eller anvendelighed i forhold til den tilsvarende maskine med dieselmotor, og vægten og dimensionerne er de samme.

- Derfor kan vi koncentrere os om de grønne og andre fordele uden emission og med både miljø- og arbejdsmiljømæssigt fortrin. Et af dem er, at støjniveauet naturligvis er laverer, når vi går fra diesel til strøm. Alle vores mastestykker, som vi har til vores mange LR 1130-kraner i forvejen, passer direkte på el-maskinen, forklarer Claus Madsen.

Fart på bæltekranerne

Bæltekranafdelingen hos BMS leverer hovedsagelig maskiner til projekter i storbyer, hvor der er stor bevågenhed omkring miljøkravene. Derfor ruller Søster Strøm ind til lidt af en emissionsfri stjernestatus.

- Afdelingen for bæltekraner har udviklet sig særdeles hurtigt. Vi startede den i 2014 med seks enheder fra 100 til 350 tons. I dag har vi totalt 27 bæltekraner, og alle er Liebherr. Hovedsegmentet er elementmontage, fortæller Claus Madsen.

Liebherr tog hul på hele processen med at skabe en el-drevet bæltekran for fire år siden.

- Snakken startede før den seneste Bauma-udstilling i München. I 2020 lavede Liebherr så en prototype, og hos BMS tog vi beslutningen om at købe den batteridrevne LR 1130 i februar 2021 til levering i foråret 2022, siger afdelingschef Claus Madsen hos BMS.

Sigh

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.156