23948sdkhjf

Undersøgelse af milliard-dyr Aarhus-tunnel sættes i gang

Undersøgelsen af tunnelen under Marselis Boulevard skal blandt andet sikre den bedste byggemetode samt reducere støjen i og efter anlægsperioden. Tunnelen skal øge fremkommeligheden mellem Aarhus Havn og motorvejsnettet.

I Infrastrukturplan 2035 er der afsat 30 mio. kr. til en miljøkonsekvensvurdering for etableringen af en cirka 2 km lang tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus. Der er samtidig afsat en ramme på 2,7 mia. kr. til efterfølgende at gennemføre projektet.

Det har regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne sammen besluttet.

Det oplyser Transportministeret i en pressemeddelelse.

Marselistunnellen

Miljøkonsekvensvurderingen skal blandt andet belyse mulighed for byudvikling, geotekniske forhold, trafik, miljø- og klimaforhold samt støjforhold.

Vejdirektoratet står for miljøkonsekvensvurderingen, som indledes med en offentlig idé- og forslagsfase i sommeren 2022. Vejdirektoratet forventer, at undersøgelsen tager ca. to år.

Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn, hvor der kører meget tung trafik til og fra havnen. En tunnel under Marselis Boulevard skal være med til at sikre en mere direkte og højklasset forbindelse mellem Aarhus Havn og motorvejsnettet.

Undersøgelsen af den cirka 2 km lange tunnel skal belyse forskellige forslag til byggemetoder og skal blandt andet have fokus på konsekvenserne for vejens naboer under anlægsperioden samt at få planlagt arbejdet, så det generer naboerne mindst muligt. Ligeledes vil miljøvurderingen også omfatte de fremtidige støjforhold, når tunnelen er etableret.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094