23948sdkhjf

Elmaskiner skal have seddel med hjemmefra

Eldrevne maskiner er vejen frem. Det gik pludselig stærkt, og det viste sig også på den sidste Have & Landskab i 2019, hvor vinderne i konkurrencerne om de største nyheder, alle var elektriske. Der var et enormt hype omkring dem, og der kommer nu løbende nyheder fra producenterne, hvor det er batterierne, der har taget over fra dieseldunken.

Men hvor meget sparer man så på miljøbelastningen ved at bruge el?

Det spørgsmål er svært at besvare, og det kan være en udfordring, qua, at udbud i dag stiller skrappere krav til materiellet og det er en trend, der bare vil fortsætte. Ikke mindst dokumentationsmæssigt, hvor ikke kun byggevareleverandører skal dokumentere hvad produkterne kan, men også maskiner og materiel skal have "en seddel med hjemmefra".

Kan det skaffes

Formand for Danske Anlægsgartnere, Søren Sømod har overfor Licitationen - Byggeriets Dagblad i temaet om Have & Landskab (tillæg til dagens avis) et udsagn om, at det er svært at få dokumentation frem på eldrevne maskiner.

Vi har blandt andet derfor spurgt et par af importørerne, om de faktisk kan skaffe dokumentationen. Og beregningerne er sværere end som så.

- Selvom de elektriske maskiner er stærkt på vej frem, så er vi som branche, og her i virksomheden endnu ikke helt langt nok fremme, når det gælder dokumentation af de miljøbesparelser som CO2 med videre, som maskinerne gerne skulle medføre, siger Robert Kjærgaard, direktør i Stemas A/S.

Ikke hele vejen

Han tilføjer at man kan dokumentere noget, men kun et stykke af vejen.

- Det er endnu så omfattende og nyt, at der nok ikke findes en fuldstændig dokumentation for en eldrevet maskine, for det er store og komplicerede regnestykker. Det gælder jo alt fra råstoffer, produktion og genbrug af batterier til selve maskinen og hvordan den performer, tilføjer han.

Men firmaet oplever stor efterspørgsel, og han er ikke i tvivl om, at de eldrevne maskiner vil præge en del af billedet i de kommende år, men en fuldstændig omlægning til el vil ifølge Robert Kjærgaard tage mange år.

- Vi skal huske på, at de bedste dieseldrevne maskiner er helt anderledes effektive, end de var for år tilbage. Så der kan være god grund til at tænke sig om, siger han til Licitationen.

Der er to sider

Hos JCB-importøren Nicolaisen & Larsen A/S, der jo nu er hollandsk ejet, siger direktør Bo Nørgaard om dokumentation på eldrevne maskiner:

- Der er jo to sider af den sag. De eldrevne maskiner kommer til at gå stærkt - især inden for byggeriet, fordi der er rigtig mange fordele ved at bruge eldrift, blandt andet i byerne. Men en ting er jo selve maskinen, batterierne mv. og det har JCB jo nok styr på, men vi kan jo ikke altid vide, hvilken type strøm, der bliver puttet ind i maskinen, så derfor er den endelige beregning jo faktisk ikke helt nem at lave. Omvendt er det jo ikke så nyt med eldrift af maskiner og biler. Det er rigtig mange år siden, at de første kom, så teknologien er jo ikke af nyere dato. Men meget afhænger jo som sagt af, hvad man putter i dem, siger han til Licitationen.

Hybrider er endnu sværere

Han tilføjer at problemet med dokumentation er langt større, når det drejer sig om hybridmaskiner, hvor teknologierne er blandet meget mere sammen.

- Så længe der er tale om ren eldrift, er det trods alt til at styre - med de åbne faktorer der er, men når det er hybrid, blandes teknologierne sammen, og den reelle miljøbesparelser er sværere at beregne, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.282