23948sdkhjf

Energiforladt stationsområde skal blive til ny bydel

Hørsholm Kommune har netop udråbt det vinderteam, der skal transformere området omkring Kokkedal station til "en ny, levende og bæredygtig bydel", som kommunen skriver i en pressemeddelelse.

Kokkedal Station, der ligger attraktivt på kanten af et fredet skovområde, er det trafikale 
knudepunkt for 10.000 rejsende i hverdagen. 
Stationsområdet benyttes i dag dog primært til parkering og fremstår uforløst og energiforladt.

RUM arkitekter og Sophienberg Gruppen står i front for teamet, der desuden består af EOS Partners v. Kristin Arendt, C.F. Møller Architects og BOGL.

Dette hold foreslår blandt andet en broforbindelse, Kronbroen, der sikrer sammenhæng på tværs af bydelen. Den indbydende gangbro vil styrke det naturlige flow for både pendlere og beboere, håber arkitekterne og kommunen.

"Visionen er at skabe en ny bydel, der summer af liv og mennesker i alle aldre", lyder det fra arkitektvirksomheden RUM.

- I dag er stationsområdet et sammensat pendler-knudepunkt uden et tydeligt hierarki. 
Området skal nu samles i ét arkitektonisk greb, og historien om området skal genfortælles. 
Derfor navngiver vi også området på ny, siger Claus Jensen, partner i RUM, til Licitationens søstermedie Kommunefokus. Navnet bliver Kronholm – en kombination af Kronhjort og Hørsholm.

Den 26.400 kvm store grund skal udvikles med familieboliger, ungdomsboliger, seniorbofællesskaber, friplejehjem, parkeringshus, butikker og grønne byrum.

Et grønt byrumsforløb

Vinderprojektet tager afsæt i stationens naturlige omdrejningspunkt og vil i byplanlæggernes vision skabe en bydel med et velfungerende grønt byrumsforløb, der binder området sammen. Et varieret udbud af boliger, butikker og grønne byrum skaber rammerne for møder på tværs af generationer.

Området, der skal samles, styrkes og udvikles, ligger øst og vest for togbanen. 

Projektet indfrier Hørsholms Kommunes visioner på glimrende vis, ifølge bedømmelsesrapporten, hvor tildelingen får følgende ord med på vejen: "Alt i alt fremstår Sophienbergs projekt meget afklaret, med et samlende, robust og overskueligt hovedgreb med et klart byrumshierarki. Her er karakter og kvalitet i byrummene med flere pladsdannelser i forskellig størrelse samt en god indbyrdes sammenhæng. Her er liv i øjenhøjde på flere tider af døgnet og en fin graduering mellem offentligt, semioffentligt, og privat liv."

Bedømmelseskomiteen vurderer grundlæggende, at projektet har et godt potentiale for at kunne fremme oplevelsen af tryghed på stationsområdet, hvilket har stor betydning i konkurrencen.”

Bæredygtig bydel

Bæredygtighed på alle fronter er tænkt ind i projektet helt fra starten, da byområdet skal certificeres til DGNB Guld. Derved bidrager projektet til at opfylde 14 af FN’s 17 Verdensmål.

Udviklingen af Kronholm bygger på fællesskabstankegangen med en både social og økonomisk bæredygtig tilgang til oplevelser, deleøkonomi og dobbelt udnyttelse af funktioner. Alle løsninger i vinderforslaget er skabt med udgangspunkt i det lokale- og samfundsmæssige fællesskab – såsom etablering af delebilsordninger, mulighed for, at naboer kan købe mad på plejehjemmet og fælles aktiviteter for beboerne. Opholdspladser, sundhedshus, fitnesscenter, café og butikker indbyder også pendlere til at blive en del af det daglige liv i bydelen.

- Kronholm er generøs og åbner sig for alle naboer. Projektet bidrager til et levende og varieret bybillede med en stor biodiversitet. Ved at tilbyde blandede boformer med  bofællesskab, mange varierede boligstørrelser, ungdomsboliger og friplejehjem sikrer vi en stor mangfoldighed i beboersammensætningen og et bedre bymiljø, håber Thue Stagsted, kommerciel direktør og partner i Sophienberg Gruppen.

Varieret arkitektur

Det omfattende byudviklingsprojekt består af en række delprojekter, der ifølge Rum Arkitekter omfatter et varieret udbud af boliger, butikker, offentlige funktioner og landskabsrum. Vinderprojektet består af følgende delprojekter:

Kronhøj – familieboliger, seniorbofællesskab og butikker. Et, ifølge planlæggerne, identitetsskabende pejlemærke og et samlings- og mødested for beboere og pendlere, og hjem for familier og seniorer.

Den omsluttende og samlende form forstærker fornemmelsen af samhørighed, og både gårdrummet og fællesfunktionerne i huset danner mødested på tværs af generationer.

Kalvehavetårnet – kollegieboliger, der ifølge bedømmelsesrapporten bliver Kronholms generator for aktivitet. "Kombinationen af ungdomsboliger, fitness og bevægelse skaber en fælles synergi. Gennem trappeanlæg, fitnesscenter i stueetagen og boldbur på taget skabes optimale bevægelsesrum for mennesker i alle aldre", lyder det blandt andet.

Skovbo – familieboliger. Byhusene i to til fire etager skal bringe en mindre bymæssig skala til bydelen. Husene har tagterrasser og nære udeområder, facader i flotte afdæmpede farver og vedligeholdelsesfri overflader.

Hjortebo – seniorbofællesskab, dagligvarebutik og parkeringshus med 560 p-pladser i ét samlet byggeri.

Blixens Have – friplejehjem, der skal drives af svenske Nordlandia, der dermed for første gang træder ind på det danske marked. I bedømmelsesrapporten bemærkes det, at ”friplejehjemmet er umiddelbart fint løst med vægt på nærhed til natur og samvær med andre i området. Især sammenhængen mellem generationer, herunder beboere på friplejehjemmet og dagpleje med aktiviteter for børn, er godt set.”

Stationshusene – seniorvenlige boliger, der sammen med de eksisterende bygninger indrammer den nye stationsplads. Her er også mulighed for etablering af et sundhedscenter.

Hirsch Haverne – seniorbofællesskab med en række fællesfunktioner, såsom væksthuse på opløftet tagniveau.

Delprojekterne afleveres løbende, og den nye bydel forventes at stå færdig i 2024.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125