Licitationen mener: Nej, vejene er ikke specielt sexede
Når landets byrådsmedlemmer sidder rundt om bordet og lægger budgetterne for det kommende år, har de kommunale veje aldrig haft en særlig høj prioritering.
Det kan ses på vedligeholdelsesefterslæbet på kommunernes veje, der er på omkring 4 mia. kr. Samtidig har det forhøjede anlægsloft ikke just ført til flere midler til vejene, som en analyse fra DI Infrastruktur viser.
Det har efterfølgende fået formanden for Miljø- og Forsyningsudvalget i Kommunernes Landsforening, Birgit S. Hansen, der også er socialdemokratisk borgmester i Frederikshavn, til blankt at erkende, at "det ikke er særlig sexet at tale om asfalt i den politiske prioritering". Underforstået at når valget står mellem velfærdsydelser og udbedring af vejene, så vil vejene altid komme langt ned på prioriteringslisten.
Det er jo en aldeles befriende udmelding fra KL-udvalgsformanden, for det er jo det, som anlægsbranchen har oplevet igennem flere år.
Men det er også en torskedum prioritering af landets byråd, fordi et stadigt større vedligeholdsefterslæb kun gør udbedringerne dyrere for kommunerne.
Nej, vejene er ikke nødvendigvis særlig sexede, og der er ikke mange stemmer i dem. Men kommunerne har en helt forkvaklet holdning. Det er måske på tide, at der højere oppe i det politiske system bliver kigget på, om der skal sættes ind over for det kommunale selvstyre på vejområdet, så dele af anlægsloftet målrettes de kommunale veje.
I sidste ende kan det jo ende med en kæmpe regning til borgerne, og det kan ingen være tjent med.
Artiklen er en del af temaet Lederen.