23948sdkhjf

Når uddannelsesbrønden bliver tørlagt

Med ny infrastrukturplan og udsigt til nye opgaver, har mange brug for at få banket rusten af efter et langt coronaår, skriver Vejsektorens efteruddannelse i dagens indlæg

Hvem gider sidde på en skolebænk en forsommerdag, når vejret er godt, bøgen er sprunget ud, og man i byggeriet og anlægsbranchen helst vil være i gang med de fysiske projekter og glæde sig over, at de råkolde morgener endelig har sluppet sit tag?

Jeg gætter på - og håber også - at det i år er lidt anderledes. Uddannelsesbrønden har længe været tørlagt, så der er brug for at styrke kompetencer, uanset hvor højt solen står på himlen. Verden har jo ikke stået stille, fordi man er blevet udelukket fra at opdatere sine kompetencer under pandemien.

Vi har for eksempel fået en ny infrastrukturplan - Danmark Fremad - som de politiske partier og organisationer har forholdt sig til i spalterne. Men det er nu også interessant for os, der står klar i kulissen til at klæde branchen i bredeste forstand på til at udmønte de mange forslag i planen.

Nogle af elementerne kræver nye eller styrkede kompetencer. Der er også mange, som kræver at få rusten banket en smule af. For eksempel helt traditionelle vejbygningskompetencer for 47 mia. kr. til afhjælpning af trængsel frem mod 2035. Her er det med at skærpe kompetencer i vejbygning og stå godt i konkurrencen både på strategisk, taktisk og operationelt niveau. Og uanset om man skal udbyde eller udføre.

I infrastrukturudspillet er der også mange grønne udfordringer. Der er brug for, at mange suger den nyeste viden til sig på områder som klima, biodiversitet og brug af Intelligente Transport Systemer (ITS). Der bliver også brug for analyser af ladeinfrastruktur til e-transport, og det er stadig de få, som har specialistviden på disse områder.

Når viden er en vare

I VEJ-EU kender vi vores kunder ganske præcist. Rådgiverne, som sælger viden til andre, skal være opdateret og kunne gå forrest, når der skal udbygges kompetencer i et konkurrencepræget marked. Andre står fysisk midt i risikofyldte projekter og skal have den seneste viden om at passe på sig selv og sikre en rimelig fremkommelighed under vejarbejder. Også skal bygherrerne selvfølgelig være på omgangshøjde med juraen og viden om vejlove, udbud og vedligehold. Sådan kan man blive ved.

Bundlinjen er, at vejsektoren må affinde sig med at sætte sig på skolebænken og få genopfrisket kompetencerne, hvis man vil være med forrest, når opgaverne i infrastrukturudspillet skal udmøntes.

Den gode nyhed er, at vi hos VEJ-EU oplever en stor interesse for at veksle en dag i praksis til en dag med teori. I maj måned har 250 kursister meldt sig til efter- og videreuddannelse - især sikkerhed, jura og teknik trækker i den spæde start efter genåbningen.

Til gengæld vil vi gerne skubbe på i branchen for klimaet. Det bliver branchen selv, som kommer til at definere rammerne og den fælles viden om klimaaftrykket i anlægs- og driftsfasen.

InfraLCA - altså vejens livscyklus - bliver uden tvivl et omdrejningspunkti de kommende år i det strategisk, det taktiske og i det operationelle.

Nu er der en metode til at opgøre LCA’en, og derfor vil markedet stille krav til de enkelte projekter om reduktion af CO2’en.

Af den grund inviterer vi så mange som muligt ind på skolebænken efter sommerferien, og vi gør os allerede nu klar til at gøre vejsektoren endnu skarpere på fremtidens krav og forventninger.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.11