23948sdkhjf

Handlingsplan skal bakkes op med revision og inspektion

I slutningen af 2020 kom Trafiksikkerhedskommissionens handlingsplan 2021 til 2030, der indeholder en række konkrete anbefalinger til indsatser. De anbefalinger indeholder alt det, vi i Sikre Veje har kæmpet for i alle årene, og de er en stor sejr for os.

Anbefalingerne indeholder nemlig som noget nyt, tiltag der vedrører vejens indretning og udstyr. Noget som vi har brugt kræfter og ressourcer på at fremhæve. Selvfølgelig har vi i Sikre Veje en økonomisk interesse i, at autoværn, striber, belysning osv. er optimalt. Men vi tager også vores moralske forpligtelse som fagfolk alvorlig, og gør opmærksom på det, når der er noget galt. Og ser vi bort fra covid-19, hvor trafikken gik i stå, er kurven over dræbte og tilskadekomne i trafikken knækket - den forkerte vej. Alt imens stat og kommuners investeringer i veje falder. Derfor skal vi i branchen bakke op om, og gøre vores for, at kommissionens anbefalinger bliver til virkelighed. Lad mig nævne nogle eksempler fra anbefalingerne.

Der skal ske en større udbredelse af trafiksikkerhedsrevision. Indsatskategorierne er vejudformning og trafikregulering. Revisionen skal være uafhængig, og formålet er at gøre nye og ombyggede veje så sikre som muligt, før vejene bliver bygget, og inden der sker ulykker. Kommissionen anbefaler, at man tager trafiksikkerheden med, når man alligevel skal arbejde på vejen med skybrudsprojekter og byrumsrenoveringer.

Inspektion skal bedre sikkerheden

Samtidig skal der fokus på trafiksikkerhedsinspektion. Der skal være en systematisk, uafhængig og periodisk vurdering af sikkerhedsforholdene på eksisterende veje. Inspektionens resultater skal bruges ved planlægning af drift og vedligehold, for at forbedre vejenes sikkerhed. Desuden bør vejene trafiksikres samtidig med at for eksempel forsyningsselskaber udfører ledningsarbejde.

Kommissionen anbefaler også rumleriller eller -striber, som skal modvirke afkørselsulykker; midterautoværn på de større veje; midterudvidelser i kurver, så større afstand mellem modkørende hindrer mødeulykker; bedre afmærkning af kurver og udbygning og etablering af sideområder, der forebygger ulykker, når et køretøj kommer ud i rabatten og hjælper til at rette op eller mindsker skadeomfanget, hvis ulykken er ude.

Jeg kan ikke nævne alt, men jeg vil fremhæve anbefalingen om øget brug automatisk trafikkontrol (ATK), både statiske og mobile anlæg, som effektivt forebygger ulykker der, hvor hastigheden er for høj; for vores medarbejder på vejen er dette et must.

Foreningen Sikre Veje gør en forskel. For trafiksikkerheden og for aktivitetsniveauet i branchen. Derfor er det så vigtigt at bakke op om foreningen, og det håber jeg, at du vil være med til. Ved at melde dig ind eller ved at komme til vores Vejsektordag, som i år holdes virtuelt, onsdag 19. maj. Jeg håber vi ses, og at vi sammen kan fortsætte det gode arbejde for branchen.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109