Den gamle praksis omkring særtransporter er tilbage på tilladelseskontoret i Greve. Til stor glæde for blandt andre DI Dansk Byggeri.
- Vi synes, det er på tide, at man vender tilbage til en situation, som har fungeret glimrende i årevis, siger Torben Liborius, underdirektør i DI Dansk Byggeri.
Som Licitationen - Byggeriets Dagblad kunne fortælle tilbage i september fik en ny håndhævning af ordlyden i særtransportbekendtgørelsen på netop tilladelseskontoret i Greve flere aktører - herunder DI Dansk Byggeri - til at råbe transportminister Benny Engelbrecht (S) og justitsminister Nick Hækkerup (S) op.
Oplevelsen var, at den nye praksis, hvor vejmyndighederne i langt højere grad end tidligere blev inddraget, har skabt lang ventetid på tilladelserne, hvilket har ført til forsinkelser og økonomisk tab for både bygge- og transportbranchen.
Nu har Nick Hækkerup så på et samråd med deltagelse fra også Benny Engelbrecht gjort det klart, at politiet kan behandle ansøgninger om særtransport uden at sende dem i høring hos vej- og bromyndighederne, hvis politiet "har den nødvendige kendskab til den ansøgte rute".
Bunker er opstået
På samrådet oplyste justitsministeren, at der lige nu ligger 718 ansøgninger og venter på at blive sagsbehandlet på kontoret i Greve.
Her behandler man alle ansøgninger om særtransporter øst for Lillebælt.
Dertil kommer 80 sager, som er i høring hos kommunerne.
- Hele problemet er opstået, fordi politiet fra den ene dag til den anden ændrede håndhævelsen af særtransportbekendtgørelsen. Det ligner ren chikane, siger Torben Liborius.
Han har tidligere og kalder igen ændringen på kontoret i Greve en "teoretisk juridisk skrivebordsøvelse, som har gjort livet svært for erhvervslivet i en i forvejen svær situation" med coronapandemien.
- Det er positivt, at ministeren nu har bekræftet, at politiet skal følge retningslinjerne fra Færdselsstyrelsen, fortsætter han
Netop Færdselsstyrelsen sendte for et par uger siden en ny vejledning ud. Her fremgår det, at politiet ikke behøver at forhandle med kommunerne i forbindelse med hver eneste tilladelse. Politiet kan nøjes med at indgå generelle aftaler.
Og nu bekræfter justitsministeren så Færdselsstyrelsens udmelding. Men DI Dansk Byggeri venter lidt med at ånde lettet op, fortæller Torben Liborius.
- Nu må vi se, om politiet lever op til de ting, ministeren lover. Vi regner med, at det kommer til at glide nu. Vi er positive, men vi vil også gerne se det ske, før vi klapper, siger han.
Nu skal der eksekveres
Foruden DI Dansk Byggeri glæder anlægsentreprenøren Barslund sig over, at kontoret i Greve nu skal vende tilbage til den gamle praksis.
- Der er blevet lyttet til branchen. Det er yderst tilfredsstillende at opleve, at man bliver hørt, når der bliver klaget. Nu skal der så eksekveres på det og så hurtigt som muligt, siger Rasmus Raun, afdelingschef i Barslunds maskinafdeling.
Han fortæller, at de har oplevet maskiner, som har stået stille som følge af den nye praksis, og at medarbejdere har måtte sættes til andet arbejde.
Lige nu venter virksomheden på tilladelse til transport af en 70 tons kran.
- Vi har fået at vide, at hvis vi er heldige, så kommer tilladelsen i uge 46. Ansøgningen blev sendt i uge 43, siger Rasmus Raun og påpeger, at et par dages ventetid er det mest optimale.
Behov for ændring
På samrådet sagde Nick Hækkerup, at politiet hurtigst muligt vil forhandle med kommunerne om den generelle praksis.
- I takt med, at tilladelseskontoret får forhandlet generelle aftaler med kommunerne, så vil sagsbehandlingstiden blive forbedret, sagde minsiteren.
Torben Liborius peger på, at der på sigt er behov for en ny formulering af selve bekendtgørelse, og at der derudover efterspørges en digital løsning til virksomhederne.
Det er inden deadline ikke lykkes med en kommentar fra Midt- og Vestsjællands Politi.