23948sdkhjf

Spar CO₂ gennem byggeriet

Folketingets partier skal snart til at forhandle om udmøntning af klimaplanen og målet om at nå en CO2-reduktion på 70 pct. i 2030. Det er en ambitiøs målsætning, som kræver, at vi får kigget alle brancher igennem og vurderet, hvordan vi hver især kan bidrage til at reducere klimabelastningen mest muligt.

Et aktuelt emne er elbiler. Men her har Eldrup-udvalget dokumenteret, at det bliver svært at nå de politiske mål. Teknologien dækker endnu ikke alles behov og CO2 -reduktionerne står ikke helt mål med omkostningerne - samtidig med, at elbiler bliver en bekostelig affære for både den enkelte bilejer og for samfundet.



Hurtig grøn omstilling i byggeriet
Elbiler er fremtiden. Men der er CO2- reduktioner, som er både hurtigere og billigere at opnå. Vi ser hellere, at vi starter med byggeriet. Her kan vi nemlig gennemføre en grøn omstilling meget hurtigt, fordi vi ikke skal opfinde noget ny. Samtidig er der ikke de store omkostninger for samfundet eller boligejerne, og vi vil få langt større reduktioner i CO2 end fra vores biler.

Byggeriet og bygninger står for godt 30 pct. af Danmarks CO2-udledning. For nybyggeri udgør opførelse/materialer 50-75 pct. heraf. En rapport fra Rambøll viser, at det er muligt at reducere CO2-påvirkningen fra opførelsen af et byggeri med op til 45 pct. - og vel at mærke til den samme byggepris - alene ved at ændre på materialevalget.

Træ, træ og træ
Det materiale, som rapporten peger på, er selvfølgelig træ. Fordi træ optager CO2 fra luften og oplagrer det i produktet. Samtidig er træ en fornyelig ressource, det kan bruges og genbruges, og så giver træ intet affald, men CO2-neutral energi, når det til sidst brændes efter seneste anvendelse.

Rapporten viser, at byggeriet kan levere væsentlige bidrag til CO2-reduktionen - og det kan gøres stort set gratis. Boligejere og bilejere er ofte samme gruppe. Og der er næppe tvivl om, at de vil foretrække en gratis CO2-reduktion med mere træ i byggeriet end en dyr reduktion ved at skifte til elbiler.

Faktisk har vi tidligere brugt mere træ i byggeriet, end vi gør i dag. Bygninger før 1960 indeholder væsentligt mere træ end nyere bygninger. Det er blot blevet en vane at bruge andre materialer. Den vane har medført, at lovgivning, byggestandarder og uddannelser ikke er udformet til byggeri med store mængder træ. Både bygherrer, arkitekter og ingeniører er vænnet fra at bruge træ i bygninger og specielt i bygningers bærende konstruktioner.

Helt ny dagsorden
Det betyder også, at vi skal have sat en ny dagsorden. Først og fremmest skal vi have både politikere og myndigheder til at turde fremme træ i byggeriet. Og så skal vi fortælle bygherrer og rådgivere om muligheder og gevinster. Endelig skal vi have uddannelsen i orden, både på uddannelsesinstitutionerne og ude hos håndværkerne.

Konkret skal bygningsregulativet BR18 ændres således, at træ får mulighed for at leve op til de krav som stilles og dermed skal vi have dræbt myten om, at træ er mere brandfarligt end andre materialer. Der er efterhånden flere undersøgelser i Danmark, og også Sverige, hvor de bruger meget mere træ end os, som har skudt den myte ned.

Mere træ i byggeriet er en billig genvej til markante reduktioner af vores CO2. Lad os sammen tage de første skridt. Nu.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.14