23948sdkhjf

Socialdemokratiet vil støbe Kattegat-forbindelse på Femern-fabrik

Giver Folketingets partier et ja til en fast forbindelse tværs over Kattegat med pitstop på Samsø, så vil Socialdemokratiet have projektet i gang i forlængelse af byggeriet af forbindelsen til Fermen.

Det er meldingen fra Socialdemokratiets transportordfører Thomas Jensen på et debatmøde om fremtidens infrastruktur på Christiansborg onsdag afholdt af Dansk Vejforening.

- Bliver vi enige om Kattegat-forbindelsen, så kan jeg godt løfte sløret for, at det først er noget, vi kan lave, når vi er færdige med Femern. Det vil sige efter 2028-29, lyder det.

Ideen vil nemlig være at udnytte den enorme elementfabrik og arbejdshavn ved Rødby, som skal forsyne Femern-projektet med tunnel-elementer, fortæller ordføreren.

- Så kan vi bruge elementfabrikken i Rødby til at producere elementerne til Kattegat, og måske til at producere elementer til en omfartstunnel i København (Nordhavnstunnelen, red.), siger Thomas Jensen.

Stordriftsfordele

Elementerne vil skulle støbes i Rødby, forklarer Thomas Jensen, og kan derfra sejles op gennem Storebælt til Kattegat, hvor de vil skulle dumpes ned og forankres til havbunden.

- Der vil helt generelt være nogle stordriftsfordele i at anvende fabrikken dernede til seks mia. kr. Den udnytter vi bedre ved at bruge den til Kattegat-forbindelsen i stedet for at afvikle den, siger Thomas Jensen.

Det kræver som bekendt først et ja fra et flertal til selve projektet. Fra flere partier har der dog længe lydt opbakning, og S-regeringen fortsatte i starten af året de forundersøgelser, som blev skudt i gang af den tidligere VLAK-regering med meldingen, at S-regeringen ser store perspektiver i projektet.

Vej eller vej/bane?

Ét slag står stadig om, hvorvidt forbindelsen skal føres som ren vej- eller kombineret vej- og bane-forbindelse. Bliver projektet til virkelighed, sværger blå blok til en udelukkende vejbaseret forbindelse. Socialdemokratiet holder stadig fast i ønsket om begge dele, slår Thomas Jensen fast over for Licitationen.

Valget får konsekvenser for prisen.

I 2018 viste en analyse fra Sund & Bælt, Trafik- Bygge og Boligstyrelsen og Vejdirektoratet, at kombinationsmodellen vil koste 136 mia. kr. i anlæg med offentligt tilskud på 52 mia. kr. forudsat en tilbagebetaling på 40 år. Vejforbindelsen vil kun kræve 5,2 mia. kr. i offentligt tilskud, var vurderingen i samme analyse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142